A Soros-terv épp úgy egy politikai termék, mint korábban a „polgári Magyarország” szlogen. Utólag nyilván épp úgy elszólja magát valamelyik fideszes „kommunikációs guru”, mint a polgári politikai termék esetében G. Fodor Gábor, ami persze nem fogja összetörni a most igazán lelkes kormánypárti tábor tagjainak lelkét. Ez a termék ugyanis nekik van kitalálva, „be is kajálják” rendesen, így különösebben nem érdekli őket, hogy egy kommunikációs műhelyben találták ki az egészet. Azonban a Soros-tervnek is lejár a szavatossága egyszer, úgyhogy, aki eredményt akar elérni a választásokon, új politikai terméket kell piacra dobnia.
Fotó: zsurbubi.hu
Emlékeznek még arra az időre, amikor Rogán Antal minden mondatába beleszőtte a „keményen dolgozó kisember” szóösszetételt? Állítólag a brit konzervatívoknál bevált ez politikai termék, a magyar közeg azonban kiköpte, mint egy mócsingos húst. Hiába, politikai termékből is a hazai a legjobb, így a brit toryk által szállított „keményen dolgozó kisember” szlogen megbukott a magyar porondon. Más kérdés, hogy Rogán Antal vagy Kósa Lajos szájából a kemény dolgozó kisember dicséretét hallgatni nem is volt túl felemelő érzés egy valóban keményen dolgozó kisember számára.
A Soros-kampány azonban él és virul egyelőre, hiszen a migránssimogató amerikai milliárdos elleni kampány soha nem látott egységbe kovácsolta a szélsőséges szlogenekre egyre jobban ugró kormánypárti szavazótábort. Hol van már a polgári Magyarország idilli képe, amely a valós polgári értékek iránti nosztalgiára épített? Az idegengyűlölet, a burkolt antiszemitizmus, a mesterségesen táplált intolerancia nem a polgári értékek velejárója, úgyhogy felejtsük is el a még az első Orbán-kormány idejéből visszamaradt politikai terméket, mint egy ötnapos zsemlét.
Ők azok a teljesen kiábrándult szavazók, akik fásultan szemlélik, miként akarnak eladni nekik mindent, ami silány, drága, ráadásul lejárt a szavatossága a termékeknek, melyet rájuk akarnak sózni.
A politikai termék épp olyan ugyanis, mint bármilyen más termék, tehát ugyanúgy kell eladni, mint a löncshúst, a popsikrémet, vagy a szárazbabot. Fel kell mérni a vásárlói igényeket, a termék eladhatóságát, és természetesen olyan gusztusos csomagolásban kell kínálni, mintha egyenesen a brit királyi család számára készítették volna. Az, hogy viszonylag sok ember hiszi el, hogy létezik Soros-terv, nem azt bizonyítja, hogy van egy megátalkodott ember a világban, aki mindenáron rosszat akar nekünk, hanem, hogy a magyar társadalomban van igény a rasszista felhangokkal operáló politikai termékekre. A kormány ilyen értelemben csak kiszolgálja az embereket, vagyis olyan terméket kínál polgárai számára, melyre előzetesen komoly érdeklődés mutatkozott.
Ez persze nem menti fel az Orbán-kormányt, hiszen az a politika, amely mindig csak azt kínálja, amire igénye van a társadalom jelentős hányadának, előbb-utóbb szélsőséges és populáris lesz. Nem beszélve arról, hogy egy kormánynak sehol a világon nem lehet feladata az amúgy is meglévő társadalmi előítéletek erősítése, kisebbségek, vallási közösségek elleni gyűlöletkeltés. Bármennyire tűnik most sikeresnek a Soros-tervként aposztrofált politikai termék a választók körében, ez a kampányelem nem tarthatja lázban a kormány saját táborát sem 2018 tavaszáig. Vagyis az a párt teszi jól, amelyik a saját helyén kezeli ezt a politikai terméket, és egy új megteremtésével foglalkozik már most.
Fotó: mno.hu
Az ellenzéknek ezért most nem kell azzal foglalkoznia, hogy a Soros-terv köré épülő kampány mennyit hoz a kormánynak, hiszen aki hisz ebben a finoman szólva is abszurd az összeesküvés-elméletben, az biztosan nem lesz ellenzéki szavazó egyhamar. Olyanoknak kell valós politikai termékeket kínálni, akiknek elegük van már a vásárlók megtévesztéséből, a fogyasztók szellemi képességeit lebecsülő kormányokból. Ők azok a teljesen kiábrándult szavazók, akik fásultan szemlélik, miként akarnak eladni nekik mindent, ami silány, drága, ráadásul lejárt a szavatossága a termékeknek, melyet rájuk akarnak sózni. Mert, ahogy egy dakota közmondás tartja: ”Ha a szomszéd egy kis szarvashúst kér tőled kölcsön, ne a romlottat add neki oda, mert legközelebb ő is a legrosszabb gebéjét adja majd neked, ha a te lovad lesántul.”