Ki gondolta volna, hogy egyszer a narancsszínben úszó Fidesz lenyúlja az ősi rivális szabaddemokraták alapszínét? Pedig ez történt a menekült hisztéria leple alatt, és mi csak kapkodjuk a fejünket, hogy most melyik párt is szól hozzánk az óriásplakátokról? Vajon mikor, és milyen okból döntött úgy a Fidesz kommunikációs csapata, hogy radikális arculatváltást hajtanak végre? Talán a liberális múlt olyan messze van már a kormányzópárttól, hogy nem ciki az SZDSZ imázsát utánozni? Vendégszerzőnk, Szeléndy Marcell elemzése.
Fotó: index.hu
Most, hogy már a postaládáinkban is megjelent a kormány legújabb propaganda-hadjáratának végterméke, érdemes összehasonlítani a korábbi kampányok arculatát a mostanival. Eltűnt a fiatalos narancsszín, és kevésbé heves érzelmekre utaló tengerkék háttér előtt beszélnek idősek és fiatalok az Orbán-kormány vélt vagy valós sikereiről. Elemzésünk tárgya ezúttal nem az üzenet tartalmi része, hanem az a hatás, illetve koncepcióváltás, mely e suttyomban végrehajtott arculatcsere mögött állhat. A politikai kommunikációban ugyanis ez utóbbinak legalább akkora szerepe van, mint a megfogalmazott üzeneteknek.
Még a 2014-es három választás alkalmával is a narancs uralta a Fidesz kiadványait, igaz, már a kék szín is megjelent már a képviselőjelöltek arcképe mögött. A narancsos fíling mégis átütött az országgyűlési, az EU-s és az önkormányzati korteskedésen. Lássuk, hogy a narancsszín érzelmi hatásairól mit ír a szakirodalom: „A narancssárga a vörös mellett helyezkedik el a színspektrumon. Meleg szín, de hiányzik belőle a vörösből áramló hő. Ehhez a színhez is kapcsolódik a szexualitás és a termékenység, akárcsak a vöröshöz. A narancssárga az öröm színe, és elég erővel rendelkezik ahhoz, hogy szabadságra és mozgásra ösztönözzön bennünket.„ Nos, nem nehéz belátnunk, hogy ez utóbbi hatások már nem annyira vonzóak sem a párt vezérkara, sem a Fidesz idősödő szavazótábora számára.
De lássuk, hogy a liberálisok egykori alapszínéről mit mond ugyanez a szakértő: „A kék a spektrum hideg végénél található. A természetben birodalmában ez a szín a végtelen ég színe. Az ég azért kék, mert a nap fénye a kékkel megegyező hullámhosszú légköri részecskéket szétszórja, és ezáltal kék fény tükröződik minden irányba. Érzelmileg a kéket a szomorúsággal és a depresszióval hozzák kapcsolatba („I feel blue”). Mindazonáltal a kék a béke és nyugalom érzetét kelti, ezért nagyon jól illik meditációs terembe, vagy olyan helyiségbe, ahol relaxálnak.„
Ez a hűvös szín nyugtatólag hat mindenfajta izgalmi állapotban. Ha idegesek vagyunk és nem tudunk aludni, a kék színtől remélhetjük a megnyugvást és az ellazulást. Nem csoda, hogy a Fidesznek régóta fájt a foga erre a színre, hiszen elegáns, nyugtató, sőt erőt sugárzó, ugyanakkor olyan kellemes dolgokra asszociálunk tőle, mint a kék égbolt, a tenger kékje, vagy egy kedves ismerősünk kék szeme.
Fotó: index.hu
Miért fontos ez a Fidesz számára? Egyrészt, mert kinőhette a liberális, folytonosan lázadó fiatalok pártjának imázsát, ugyanakkor elcsaklizhatta azt a hátteret, mely az SZDSZ-nek olyan megbízható, kiszámítható arculatot kölcsönzött, és ezzel a 90-es évek egyik legsikeresebb politikai erővé let a 2008 utáni teljes ellehetetlenülésig. A színváltás jól mutatja a Fidesz háttérstábjának profizmusát és tudatosságát. Akkor hajtották végre az arculatváltást, amikor mindenki az óriásplakátok tartalmával volt elfoglalva. Korábban ugyanis megállapítottuk, hogy ezek a plakátok tényszerű tévedéseket és szándékosan hamis állításokat is tartalmaznak. A kék mégis komolyabbá, elfogadhatóbbá tette ezeket a közléseket.
Különösen ügyes húzás volt a migránshelyzet felfokozott érzelmi hangulatában bedobni az arculatváltást. A kormány ugyanis úgy tudta hergelni a közvéleményt a menekültek ellen, hogy önmagáról magabiztosságot és nyugalmat sugárzott. És ez nagyrészt a kék háttérnek volt köszönhető, mely szinte pontosan megegyezik azzal az árnyalattal, mely előtt annak idején Kuncze Gábort, Ungár Klárát vagy Pető Ivánt fotózták 15-20 évvel ezelőtt.
Fotó: index.hu
A politikai kommunikáció az érzelmekre hatásról, és nem az értelmi meggyőzésről szól, ezért van különös jelentősége a jelenlegi politikai helyzetben a Fidesz arculatváltásának. Nem csodálkoznánk, ha a párt logójából is eltűnne e nyugtalanságot sugárzó narancssárga szín, és ott is a kék uralná a teret. Azért ne feledjük, hogy a narancs szín a napsugarakra is utal, életerőt, vidámságot, izgalmat sugall, és a Fidesz éppen ezektől az érzelmi utalásoktól szeretne megszabadulni. Ők tudják, hogy érdemes-e megválniuk ezektől a rejtett üzenetektől. Ahogy egy ősi dakota közmondás tartja: “Ha elnyűtted a mokaszint, az új legalább hasonlítson a régire, mert különben azt hiszik, hogy más lábbelijét hordod, vagy te magad lettél más.”