Szegedi Kattintós

  • Főoldal
  • Orbán Viktor
  • Simicska Lajos
  • Közéleti Ketrecharc
  • Pávatánc
  • Kaja, pia, csajok
  • Poéngyáros
  • Szeged
Nem kétséges, a Nemzeti Együttműködés Rendszere igyekszik bedarálni az MTA-t is

Nem kétséges, a Nemzeti Együttműködés Rendszere igyekszik bedarálni az MTA-t is

Úgy tűnik, nem kegyelmez a Nemzeti Együttműködés Rendszere senkinek és semminek. Ezúttal a tudomány kisszámú, ám befolyásos képviselőjére akarja ráerőltetni a NER kényszerzubbonyát Palkovics miniszter úr segítségével Orbán Viktor. Bár Mészáros Lőrinc viszonylatában aprópénznek számító összegekről vitáznak a felek, ám ezek a milliárdok a magyar szellemi kapacitás legjavát támogatták eddig. Most már azonban az sem számít, hogy a sikeres magyar tudományos életet milyen áron aprítja fel a kormány.

index_132.jpg

Fotó: index.hu

Palkovics László elveszítette akadémikus jellegét azáltal, hogy hajlandó saját kollégáit is beterelni a NER aklába, ahol már ott vannak a pedagógusok, az orvosok, a közhivatalnokok, az újságírók döntő többsége, az alkotmánybírák, de a Fidesz által pénzelt vállalkozók és politikusok sem kivételek. Orbán Viktor azzal, hogy a tudományos élet legmagasabban jegyzett tagjait alázza meg a kutatási pénzek központosításával, azt üzeni, senki se reménykedjen, mindenki sorra kerül egyszer.

Palkovics hiába érkezett a tudományos életből, mára már a politikusok sunyi módszereit használva szívatja egykori kollégáit. Előbb elhitette az MTA elnökével, hogy a kormányt érdekli a szakma véleménye a tervezett „reformokról”, majd Lovász Lászlónak rá kellett döbbennie, hogy a miniszter lóvá tette. Kétségtelen, hogy a tudomány nagy tiszteletben álló képviselőit olyan lendülettel rántották le a sárba a kormány végrehajtó emberei, hogy sokan elgondolkodtak azon, vajon milyen bűnük lehet azoknak az akadémikusoknak, akikkel ilyen alpári módon bánt el a bosszúálló kormány?

A válasz egyszerű: Az MTA bűne mindössze annyi volt, elhitte magáról, hogy kivételezett helyzetben van, vagyis, nem mer elmenni a kormány odáig, ahol már ők is célponttá válhatnak. Pedig a NER többször bebizonyította, az egyik legfontosabb ismérve pont az, hogy nem tesz senkivel kivételt. Ha egy szakma, egy társadalmi csoport, egy cég úgy gondolja, hogy párhuzamosan létezhet a Nemzeti Együttműködés Rendszerével, vagyis, nem kell gesztusokat tennie, hajbókolnia, netán jattolnia a politika nagyhatalmú urainak, akkor nagyot tévednek.

Nyilván tisztában van azzal, hogy a távozása csak utat nyitna egy kormánypárti csinovnyiknak, aki a politikai hűség oltárán feláldozná az egész tudományos életet.

Pedig a Magyar Tudományos Akadémia mindig kerülte a nyílt konfliktusokat, de a kis súrlódásokat is az Orbán-kormánnyal. Nem háborodtak fel nyíltan azon sem, hogy az alaptörvényben az MTA szintjére emelték a Magyar Művészeti Akadémiát, amelynek azon kívül, hogy nem voltak olyan történeti hagyományai és érdemei, mint a reformkorban alapított MTA-nak, a tagjai jobbára a kormány holdudvarához tartozó művészek, tudósok, építészek. Még az is belefért az akadémikusoknál, olykor rájuk förmedt a miniszterelnök vagy valamelyik vazallusa, ha éppen nem pontosan ugyanazon a véleményen voltak bizonyos kérdésekben, mint a kormány.

A Fidesz országlása idején az Akadémia élére megválasztott nemzetközi hírű matematikus azt az utat választotta, hogy a tudomány szabadsága érdekében csak kisebb konfliktusokra merészkedik az általa irányított intézmény. Lovász László taktikája mellett az az érv szól, hogy a tudománynak épp úgy lételeme a szabadság, mint a bíróságoknak, a sajtónak és a művészeteknek. A zsinórban harmadik kormányzati ciklusa elején tartó Orbán Viktornak azonban ez is sok volt, és úgy érezte, hogy egy kis csuklóztatással jelzi a tudós uraknak, hiába van temérdek ész az agyukban, jobb, ha belátják, az igazi főnök mégis ő.

Lovász László egy interjúban már elismerte, többször gondolt a lemondásra már korábban is, ám még mindig nem jutott el erre a pontra. Nyilván tisztában van azzal, hogy a távozása csak utat nyitna egy kormánypárti csinovnyiknak, aki a politikai hűség oltárán feláldozná az egész tudományos életet. Végtelen szomorú dolog konstatálni, hogy egy listázós, megfélemlítő, kirekesztő politikát folytató kormány a magyar értelmiség legjavát is be akarja darálni, és a tudományt is saját szolgálóleányává akarja tenni.

hvg_44.jpg

Fotó: hvg.hu

A Németh Szilárd, Mészáros Lőrinc és Kósa Lajos neveivel fémjelzett magyar politikai és gazdasági elit most már olyan szinten szaggatja szét azt a társadalmi szövetet, amely még egyben tartotta a tradicionális értékeket, némileg egységesítette a magyar polgárokat attól függetlenül, hogy merre szavaztak, hogy mindenkinek be kell látnia: a NER-en kívüli létezés csak illúzió. Amennyiben valaki ki szeretne maradni belőle, költözzön el ebből az országból, vagy vegyen egy tanyát egy erdő közepén, próbáljon önellátóvá válni, és ne álljon szóba se a szomszédokkal, sem az arra vetődő NAV ellenőrökkel. De ez utóbbi megoldás nem biztos, hogy célra vezet. Mert, ahogy egy dakota mondás tartja: „Lehet, hogy nem szimpatikus a törzsfőnököd, de mivel nem válhatsz sziúvá, a dakota főnököt kell követned egész életedben.”

              

109 komment Orbán Viktor Pávatánc Közéleti ketrecharc Tovább
Nem kétséges, a Nemzeti Együttműködés Rendszere igyekszik bedarálni az MTA-t is Tovább
Facebook Tetszik
0
109 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Online harcosokkal a valós problémák ellen? - Innen szép nyerni! Online harcosokkal a valós problémák ellen? - Innen szép nyerni!
  • Mi lehet az ukrán-magyar kémjátszma hátterében? Mi lehet az ukrán-magyar kémjátszma hátterében?
  • Lázár János igyekszik hasznot húzni a Fidesz zavarodottságából Lázár János igyekszik hasznot húzni a Fidesz zavarodottságából
  • Poloskák, kullancsok, zebrák Poloskák, kullancsok, zebrák
  • Olyan zavaros lett az USA irányvonala, hogy még Orbán sem tudja lekövetni azt Olyan zavaros lett az USA irányvonala, hogy még Orbán sem tudja lekövetni azt

A bejegyzés trackback címe:

https://szeka.blog.hu/api/trackback/id/tr2014099441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szeretném látni az összes kommentet! (109)
Az utolsó 100 komment:

Attilajukkaja 2018.07.08. 16:13:45

@Bourbaki:
"Egyrészt az MTA kutatói sosem kussoltak."
Sajnos sokan az MTA-t a Professzorok Batthyányi Körével azonosítják, amiben jó néhány akadémikus kompromittálta már magát. Csak nem tudják, hogy az egy politikai formáció és semmi köze az MTA-hoz.
Válasz erre 

Miért nincs börtönben a drogos gyilkos M.Richárd ? 2018.07.08. 16:17:29

"A NER igyekszik bedarálni az MTA-t is"

Kinem szarja le, ugysincs semmi hasznuk.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 16:18:21

@Miért nincs börtönben a drogos gyilkos M.Richárd ?:
Honnan tudod, hogy nincs?
Válasz erre 

Jakab.gipsz 2018.07.08. 16:22:58

Mire számítottatok?
Virág csokorra vagy valamiféle konszenzusra?

A sátánfajzat, globalista Soros politikailag korrekt gender diktatúrájával: nincs alku és nincs kompromisszum.
Különben is a magyar nép, kollektív anyázását Kertész Ákos kezdte el, "genetikusan korcs a magyar"! Miért is? Mert nem voltak eléggé jók "kommunistának", most pedig nem eléggé jók "neoliberálisnak".

Eszünk ágában sincs, úgy táncolni, ahogyan azt Ti kiagyaltátok.

És akkor, amikor Kertészék hazudoztak, hol voltak az akadémikus urak! Miért kussoltatok az elefántcsont tornyocskáitokban.

Ezt a filozófiai-teológiai harcot, háborút, nem mi a magyarok kezdtük, hanem a sátánfajzat Soros. Szép új-globális világot akartál Soros ?

Ám legyen: meg kapod !

Ne feledd: Te akartad Soros !

U.i. Lovász Lacink, maradj a helyeden, ezt a matek feladatot csak Te értheted meg, ugyanis a polémia a millenniumi problémákkal van összefüggésben.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.08. 16:28:11

Szeretnék Palkovicsnak arra a kijelentésére is reagálni, miszerint << Ezért nem tudom elfogadni az érvet, hogy „majd mi eldöntjük, hogy mit akarunk kutatni, mivel ez az autonómiánk része”. Ez a világon sehol, így az Egyesült Államokban vagy az EU többi országában sincs így. >> Pedig pontosan úgy van az USA-ban és az EU többi országában, hogy a kutatók döntik el, hogy mit akarnak kutatni, és hosszú távon ez térül meg a legjobban. A legtöbb kutató (a világon bárhol) egyetemen dolgozik, ezért vegyük egy egyetemi oktató-kutató példáját. A munkaköri kötelessége, hogy oktasson és hogy kutasson. Az előbbi tiszta sor, nagyjából tudjuk, hogy mit kell oktatni. Az utóbbi azonban nem úgy néz ki, hogy bárki megmondja az illetőnek, hogy mit kutasson! Nem. A kutató a meglévő tudását, intuícióját, szakmai hálóját felhasználva megy a saját feje után, keresi az általa és a kollegái által fontosnak, érdekesnek tartott kérdésekre a választ. Ezt jelenti a az alapkutatás, avagy PR szempontjából jobban csengő felfedező kutatás. Néha ehhez több pénz, eszköz stb. kell, mint amit a munkahely biztosítani tud vagy akar. Ilyenkor jön az, hogy a kutató külső forrásokra pályázik, leírva részletesen, hogy ő mit és miért akar csinálni. Aztán vagy elnyeri a pályázatot vagy sem (a bírálók értelemszerűen elég közeli kollegák, hiszen csak ők értik a részleteket), ami befolyásolja persze, hogy mit tud kutatni. Az MTA - teljesen jogosan - azt szeretné, ha az alapfizetéseket és az alapstruktúrát az eddigi rendszerben biztosítaná a kormány, hiszen ez az alapkutatás alapja. Lehet arról beszélni, hogy szükség van-e alapkutatásra és mekkora összeget szánjon rá a kormány. De ha a kormány már prioritásokat, irányokat határoz meg, és aszerint osztja a pénzt, akkor az már nem alapkutatás, hanem célzott (alkalmazott stb.) kutatás.
Válasz erre 

rasztaszív 2018.07.08. 16:32:36

@Jakab.gipsz: attól,hogy ezerrel beszálltatok a fasiszta kormánypropagandába,még nem rátok szavaztak itt,te mocskos klerikális féreg.
mire számítasz?még a fideszesek jó részének is tele van veletek a töke.a nerrel együtt menni fogtok a levesbe,és nektek itt már nem lesz visszaút.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.08. 16:34:01

@Attilajukkaja: "Sajnos sokan az MTA-t a Professzorok Batthyányi Körével azonosítják, amiben jó néhány akadémikus kompromittálta már magát." Jellemző, hogy ez eszembe sem jutott. Ott kezdődik, hogy a támadás nem is az akadémikusokra vonatkozik (ők továbbra is megkapják a tiszteletdíjukat), hanem az MTA kutatóhálózatára, tehát arra a több ezer kutatóra, akik a tudományos eredményeket termelik (persze az akadémikusok jelentős része is köztük van, tehát ők is ugyanúgy kutatnak, mint a többiek). Jelenleg éppen az MTA kiherélése folyik. Megmaradhat a fej, de az ivar- és egyéb szerveit eltávolítják.
Válasz erre 

ninimimi 2018.07.08. 16:56:13

@Chang Beer: Igen, egy kicsit én is így gondolom: kussoltak, míg az ország többi részét lopta el a maffia, és most ők vannak soron. Ennyi.
Továbbá javaslom a blog szerzőjének, hogy szokjon le az elvtársak "úr"-ként történő megnevezéséről! Ugyan miért lennének "urak" a legundorítóbb sztálinista gennyáradat szolgálói?
"Palkovics miniszter úr" = Palkovics miniszter elvtárs, így helyes a megjelölés. A többségüknek úgyse lesz ez új, élen a kommunista funkcionárius Kedves Vezérrel és legtöbb "egykori" kommunista szolgájával.
Válasz erre 

Alick 2018.07.08. 16:57:16

A főszatócs rentábilis innovációt szeretne kipréselni az Akadémiából... de ez kb. olyan fehőszaggató elképzelés, mint a Puskás Akadémia saját nevelésű, nemzetközi értékű labdarigókból való önfenntartóvá válása.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 17:13:26

@ninimimi:
"egy kicsit én is így gondolom"
Kicsit? Vagy így gondolod, vagy nem. Ha tényleg így gondolod, akkor óriásit tévedsz!
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 17:17:47

@Bourbaki:
"a támadás nem is az akadémikusokra vonatkozik (ők továbbra is megkapják a tiszteletdíjukat), hanem az MTA kutatóhálózatára"
Nekem nem kell elmagyaráznod. :o)
De hidd el, ha az MTA-ról van szó, akkor a legtöbben - de főleg az itt is kárörvendező laikusok - főleg az akadémikusokra gondolnak. Azok közül is azokra, akik a Fideszt támogatják. A lényeg, hogy dögöljön meg a szomszéd tehene. A nagy keresztény magyarokat az utóbbi időben mintha csak ez örvendeztetné meg. Vissza a kőkorszakba!
Válasz erre 

énisfélek 2018.07.08. 17:27:07

Az MTA legalább annyira hasznos a magyar tudományos életben, mint a stadionok a magyar sportéletben. Mindkét terület egyformán megérdemli a támogatást.
Válasz erre 

ninimimi 2018.07.08. 17:27:19

@Attilajukkaja:
Értem. Kicsit nem lehet egyetérteni, hiszen velünk, vagy ellenünk ugyebár. Amin már Kádár is túllépett.
Igen, kicsit egyetértek azzal, hogy a kussolók is bűnrészesek annak ellenére, hogy ők is sorra kerültek. Ahogyan mindenki, egy totálissá alakuló kommunista diktatúrában, mint ebben a putyinpincsi orbániban. A
Azért csak kicsit értek egyet az MTA és elnöke hibáztatásával, mert persze nem várhattuk, hogy a kutatók forradalmárok legyenek. Ennek ellenére látniuk kellett volna , mikor van / volt az a pont, amikor nyilvánosan ki kellett volna állniuk, és legalább megszólalni, legkésőbb április 8. előtt! És nem akkor, amikor már ők is zuhannak a szakadékba.
Válasz erre 

MACISAJT 2018.07.08. 17:42:32

2015-ben minden központi kutatási, fejlesztési és innovációs pályázati forrás, illetve a nemzetközi tudományos intézményben és tudományos programban való részvétel koordinálása, finanszírozása az akkor létrehozott Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Hivatalhoz került. Az új intézmény bekebelezte az 1991 óta független alapként működő, 7,9 milliárdos főösszegű Országos Tudományos Kutatási Alapprogramokat, az OTKA-t, amely az egyetlen kifejezetten alapkutatási forrás volt Magyarországon, magába olvasztotta a Nemzeti Innovációs Hivatalt és vele a 74,1 milliárdos Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapot is. A hivatal élére Pálinkás Józsefet nevezték ki. A kutatóközösséget akkor is átjárta a rémület: az alapkutatások megnyirbálásától, a pályázati elbírálás politikai mezsgyére terelésétől és a függetlenség elvételétől tartottak. (Lásd: Tudományos kézrátétel, Magyar Narancs, 2015. február 26.) Ma vélhetőleg visszasírják ezt. Az NKFI már az induláskor kialakította versenypályázati rendszerét, amely a felfedező kutatási projektek, az innovatív vállalkozások, a kutatási infrastruktúra és a kutatási-ipari együttműködések támogatását egyaránt biztosította. Az elmúlt három évben több mint 4 ezer projekt összesen 640 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert a hazai és uniós finanszírozású innovációs tendereken. A független kutatóhelyek és az innovatív vállalatok megközelítőleg egyenlő arányban, mintegy 300-300 milliárd forintból gazdálkodhattak. Az itt látható "eredményekkel"(ezeket nem az Orbán kormány állította össze): www.index.hu/gazdasag/2018/07/05/eu_innovacios_mutato_k_f_palinkas_nkfih/ "685 milliárd forint
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 17:43:55

@ninimimi:
Az MTA vezetőségét - főleg a fidesznyik Pálinkást - én sem csíptem. De mi bajod az MTA kutatóival? Szerinted véletlenül volt annak idején az aljas "filozófus per"? Szerinted nem írtak rendszerkritikus cikkeket már a szocik alatt is akár az ÉS-ben, akár a Népszabadságban a kutatók? És nem csak a szociológusokról, közgazdászokról és más bölcsészekről beszélek, hanem sok természettudósról is, akik közül a legismertebb talán Csányi Vilmos, etológus. Talán nem vettek részt egy csomó Fidesz ellenes megmozdulásban? Talán nem álltak ki a pedagógusok, az egyetemek szuverenitása, a CEU mellett? Mégis mit akarsz még tőlük? Szóval miről is beszélünk?????
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 17:49:36

@MACISAJT:
"A kutatóközösséget akkor is átjárta a rémület: az alapkutatások megnyirbálásától, a pályázati elbírálás politikai mezsgyére terelésétől és a függetlenség elvételétől tartottak."
És milyen igazuk volt! Meg is kezdődött az a folyamat, amely pofára osztotta a pénzeket. Amúgy az OTKA is nevetséges pénzeket osztogatott (nem csak a Fidesz kormány alatt), és még azt is egyre nehezebb volt elnyerni. Magyarországon valamiért eléggé tudományellenes a közhangulat. Bezzeg amikor a Nobel-díjasokra terelődik a szó, akkor mekkora mellényük van a magyaroknak, pedig a legtöbb nem is az itthoni munkájáért kapta a rangos kitüntetést, és mind elmenekült innen, ha élni vagy dolgozni akart!
Válasz erre 

zsindex ISIS AlQaeda mind CIA projekt 2018.07.08. 17:52:48

Vannak a valódi tudományok: természettudományok
és vannak az ál- tudományok: jog, szociológia, közgazdaság, filozófia, stb.

Több szót nem is érdemel ez az egész.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 18:11:29

@zsindex ISIS AlQaeda mind CIA projekt:
"Több szót nem is érdemel ez az egész."
Tőled már ez is túl sok volt!
Válasz erre 

Tzp 2018.07.08. 18:43:58

Az aki idén a Fideszre szavazott a választáson és most fel van háborodva, hogy Orbán nekimegy az MTA-nak az nem tudom, hogy hogy gondolkodik. 100-as IQ-val, átlagos iskolázottsággal, józan ésszel és némi gondolkodással a választások előtt is tökéletesen lehetett látni, hogy ez a kormány ilyeneket fog tenni. És még rosszabbakat is fog.
Válasz erre 

Jakab.gipsz 2018.07.08. 18:54:36

@rasztaszív: @Attilajukkaja: @ninimimi: @Alick:

Nyafoghatok, nácizhatok, amennyit csak akartok, az a kutató aki kiáll a CEU-ért és az elmebajos Sorosért, mehet a diplomájával együtt a csudába, segédmunkásnak se való egy kőműves brigádba.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 19:00:42

@Jakab.gipsz:
"a kutató aki kiáll a CEU-ért és az elmebajos Sorosért, mehet a diplomájával együtt a csudába, segédmunkásnak se való egy kőműves brigádba"
Igazad van! Segédmunkásnak nem is való. Ahhoz itt vagy te.
Válasz erre 

morph on deer 2018.07.08. 19:03:05

@zsindex ISIS AlQaeda mind CIA projekt:
“..vannak az ál- tudományok: jog, szociológia, közgazdaság..”

Látszik is az országon, hogy milyen “áltudományos” képzettségű személyek vezetok az országot, mi?
Csupa jogász, - kezdve a miniszterelnökkel, - meg közgazdász, mint a külügyminiszter, meg a propagandista...

Igazad van, csapnivalóan áltudományos képzettségű bagázs, ja.
Válasz erre 

morph on deer 2018.07.08. 19:05:53

@Jakab.gipsz:
“az elmebajos Soros..”

Nocsak, ő is Grazba jár?
Azért jobban is megválogathatná a társaságot! ;)
Válasz erre 

2018.07.08. 19:06:56

És most hogyan tovább? Országos filozófus sztrájk lesz? :)
Válasz erre 

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.07.08. 19:19:57

A CEU-t ne keverjük az ügybe, mert nem ide tartozik. Az Akadémia problémájáról én azt olvasom, hogy vége a tudomány szabadságának stb. Valójában mi is a probléma, leírná valaki egy mondatban? Én annyit látok, hogy a tudósok civakodni kezdtek azon, hogy hová menjen több pénz.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.08. 19:30:37

@Androsz: A probléma lényege nagyon egyszerű. Az MTA eddig megkapta egy összegben a kutatóintézet-hálózat működésére plusz a kiemelt grantjaira (pl. Prémium Posztdoktori Ösztöndíj, Lendület Pályázat) a pénzt, most meg nem kapja meg. Nem világos, hogy ez a pénz hogyan és kinek lesz szétosztva. Konkrétan a többezer kutató nem lehet biztos abban, hogy január 1-től fog kapni fizetést, mert erre nem vállalt garanciát senki.
Válasz erre 

rasztaszív 2018.07.08. 19:32:52

@Jakab.gipsz: egy darabig még patkánykodhatsz,aztán a ner-rel együt megszűnik a klerikális férgeknek a jó világ,de most már alighanem végleg.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.08. 19:33:45

@Könyveslány: Nem filozófusokról van szó, hanem az MTA összes kutatóintézetéről és az összes pályázatáról. Amúgy a kormány eléggé bajban lenne, ha az összes kutató elkezdene sztrájkolni. Mert akkor - elég rövid időn belül - az egyetemeket is be lehetne zárni (pl. nem lenne, aki minősítse az egyetemi oktatókat).
Válasz erre 

Jobb ma egy Orbán mint holnap egy kalifa 2018.07.08. 19:35:25

Semmi olyat nem kene tamogatni, amitol nem lesz olcsobb holnapra a kenyer.
Válasz erre 

morph on deer 2018.07.08. 19:40:18

@Jobb ma egy Orbán mint holnap egy kalifa:
Gondolom a támogatás hiánya miatt nem jut ékezetekre sem.
Na ja, a kenyér attól se lenne olcsóbb...
Válasz erre 

Netuddki. 2018.07.08. 19:44:02

Egy bűnük van. Az, hogy van éves költségvetésük amit el lehet tőlük venni.
Mivel ezek a tolvaj maffiózók csak a lopáshoz értenek, próbálnak minden területről pénzt összeszedni. Az egészségügy már ennek áldozatul esett, következik az oktatás.
Válasz erre 

Netuddki. 2018.07.08. 19:45:46

@Bourbaki: Hát bazmeg, akkor miért nem sztrájkolnak? Miért hagyják, hogy ez a maffia szopassa őket? Maguknak is köszönhetik. Meg az ostoba választóknak akik újraszavazták a tolvaj bandát.
Válasz erre 

Netuddki. 2018.07.08. 19:47:02

@Bourbaki: Ott az oktatás meg a KLIK, mint példa.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.08. 19:51:49

@Netuddki: Az alapkutatásnak az a lényege, hogy nem közvetlen, belátható célokat szolgál ki. Ha mondjuk egy részecskefizikus elkezd sztrájkolni, akkor az a következőképpen néz ki: nem megy be az intézetébe, nem látogat előadásokat, nem gondolkodik a leptontöltés megmaradásán (mondjuk), nem ír cikket, és nem foglalkozik a tanítványaival (pl. a doktoranduszának az értekezésében nem nézi meg a legújabb fejezetet), nem bírál el pályázatokat. És akkor mi van? Egy ideig senki sem venné észre, hogy leálltak a kutatók, és a legtöbb embert nem is érdekelné. Hosszú távon viszont az ország lekerülne a tudományos palettáról, kimaradna a tudomány összes jótékony, járulékos hatásából. Nehéz lenne utána fejlett társadalomnak, kultúrnemzetnek tekinteni magunkat.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 20:16:52

@Androsz:
" Én annyit látok, hogy a tudósok civakodni kezdtek azon, hogy hová menjen több pénz."
Rosszul látod. A politikusok kezdtek el civakodni a kutatókkal (tudósokkal), hogy mire, hova menjen az a kevéske pénz is, amit a kormány a tudományra szán.

"A CEU-t ne keverjük az ügybe, mert nem ide tartozik."
Miért ne tartozna ide? Ott is komoly kutatások folynak, ahogy más egyetemeken is.
Válasz erre 

Bambano 2018.07.08. 20:19:47

most fog majd koppanni a ner maffia: a traffikodat, a biogazdaságodat, a földedet, a termékedet, a megnyert közbeszerzési szerződésedet, mindent el lehet, el tudnak venni.
ami a fejedben van, azt nem.
tehát itt nem fog előfordulni az, hogy az akadémia alapvető értékét, a tudást, elvegyék és felhasználják, ha azt a tulajdonosa nem akarja.
nagy koppanás lesz ez.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 20:21:57

@Bourbaki:
"Nehéz lenne utána fejlett társadalomnak, kultúrnemzetnek tekinteni magunkat."
Nem is ez a cél! Itt az álkeresztény meg a horthysta értékek, és a nemlétező nemzeti szuverenitás (ha-ha!) megvédése a cél. A szabadon gondolkodó diákok vagy értelmiség ebben csak kerékkötők lennének Orbán szemében.
Válasz erre 

Tamás Csacsicska 2018.07.08. 20:29:12

Ideje lenne kitenni egy széket az Akadémia főbejárata elé és ráírni: "palkovics". Aki akarja megérti, aki nem, az nem érti.
Válasz erre 

A pofád befogod büdös lipsi miénk a kétharmad !!! 2018.07.08. 21:09:06

Hat lipsikek, megint szoptatok. A fidesz, illetve Orban Viktor nagyon elvert titeket a 8 kerben.

Tehat akkor :

Orban megallitja az arabokat.
Orban ketharmaddal valasztast nyer.
Orban kirugta az orszagbol a nyilt tarsadalom alapitvanyt.
Orban elintezte a a CEU-t.
Orban megveri a lipsiket a 8-kerben.

Orban Viktor - lipsik 5:0

Ezzel szemben a lipsiknek sikerult egy falfirkat odafosniuk egy hazfalra. Komoly eredmeny. :)))))))))))
Válasz erre 

Móg 2018.07.08. 21:15:36

@Bambano: Semmiféle koppanás nem lesz mert semmiféle tudást nem akarnak elvenni csupán a pénzt.Sok tisztességes,Lajos,Szilárd,Tóni vagy Flórián kvalitású hazafi nem jutott még megfelelő javadalmazáshoz mivel véges a zsíros állások száma.Most majd ők lesznek a kutatók.
Válasz erre 

Jakab.gipsz 2018.07.08. 21:23:37

@Androsz: @Bourbaki:

Ti komolyabb emberek vagytok mint a többi, libsi Soros csicska nyavalygó.

És mégis megfeledkeztek, a tudományos kutatás lényegéről, ami a szkepszis, a kétely minden fennálló diszciplínával, (rendszerrel) szembeni, a szigorú szkepszis.

Amint ezt tudjuk, és elismertük, a tudomány nyelve a matematika, ezért a matematikával sem szabad kivételt tenni, sőt a szigort vele a matematikával, kell kezdeni.

És ez az a aprócska valami amire ez a sátánfajzat Soros nem gondolt, amikor a globalizmusnak behódoltatott benneteket, nyelv-játékot játszva hamis értéket teremtett.
Tehát azt, minden kétséget kizáróan bebizonyítani, nem egy intellektuális kihívás, és nem szükséges a megértéséhez akadémikusi felkészültség, hogy Soros globalizmusa, katasztrófába sodorja az egész emberiséget. Túlságosan könnyű bebizonyítani.

Soros az ateista-zsidó, (egy erkölcstelen ember), nem határozhatja sem az identitásunkat sem meg a jövőnket. Soros korunk Liszenkója, csak sokkal vérszomjasabb, (az ilyesmi előfordul), nem kell belőle nagy ügyet csinálni., Soros szeret kisistent játszani, egy neveletlen lelenc kölök, aki vissza tért, az első bűncselekményei helyszínére.

Az igazi kihívás, az, hogy mit adjunk helyette, egy új globálisan hatékonyabb diszciplínát, az egész emberiségnek.
Válasz erre 

tudorka57 2018.07.08. 21:36:43

Az MTA akadémikusai óriási nemzeti vagyont kaptak kezelésbe, amelyek évi sok milliárd hasznot termelnek. Ezzel a pénzzel az akadémikusok szabadon garázdálkodhatnak és meg is teszik, mert ők is csak emberek. Több intézménytől is kaphatnak emeritusi címet és így a havi jövedelmük a nettó 1 milliót is simán meghaladhatja. Eközben egymásnak osztanak kutatási pénzeket, a kutatási projektek pénzekből egymást kölcsönösen meghívják szakértőnek, szóval, az ismerőseim azt mondják, hogy hatékonyan működik a kutatási maffia is.
Amikor pénzről van szó, egy tudós éppen olyan, mint egy átlag ember, mert Ő is ott vásárol és él, ahol mindenki más. Egyik felük Soros és CEU imádó és utálja azokat, azt a nemzetet akiktől a kutatási pénzeket kapja, a másik felük pedig hű Széchenyi gondolataihoz és büszke a magyarságára. Ezt az oldalt említve, nem a Heller félékről beszélek...
Válasz erre 

Orbán Viktor 2010.......2030 2018.07.08. 21:38:19

"Kétharmaddal nyert a Belvárosban az önkormányzati időközi fideszes jelöltje"

Ti vagytok a tobbseg mi ??????????

:))))))))))))))))))))))))))
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 21:45:23

@A pofád befogod büdös lipsi miénk a kétharmad !!!:
"Orban Viktor - lipsik 5:0"
Orbán Viktor - modern Magyarország 5:0
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 21:47:15

@tudorka57:
"Egyik felük Soros és CEU imádó és utálja azokat, azt a nemzetet akiktől a kutatási pénzeket kapja, a másik felük pedig hű Széchenyi gondolataihoz és büszke a magyarságára."
Ekkora baromságot is csak egy hűséges NER huszár írhat! :o)))))))))))
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 21:48:40

@Orbán Viktor 2010.......2030:
"Ti vagytok a tobbseg mi ??????????"
Igen, szerencsére azok vagyunk! :o)))) Még akkor is, ha nem hagynak minket érvényesülni.
Válasz erre 

Bambano 2018.07.08. 22:07:37

@Jakab.gipsz: "Az igazi kihívás, az, hogy mit adjunk helyette, egy új globálisan hatékonyabb diszciplínát, az egész emberiségnek.": hát nert biztos nem, ez tutti.
Válasz erre 

Orbán veje 2018.07.08. 22:10:03

Majd ha valamelyik libsi akadémikus olyat tud produkálni mint mészáros lölö majd akkor pofázzanak. A nemzeti gázszerelő többet ér mint az összes akadémikusok. Szerintem ez fáj a libsiknek.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 22:18:08

@Orbán veje:
"A nemzeti gázszerelő többet ér mint az összes akadémikusok."
Nem az összes akadémikusok, hanem az összes akadémikus. Tanulj meg magyarul, mert még gázszerelő sem lesz belőled! :o)))))) Pedig egy jó gázszerelő nagy kincs. Persze csak az olyan, aki gázt is tud szerelni, nem csak nyalni, szopni, csizmát pucolni.
Válasz erre 

ember100 2018.07.08. 22:36:39

Helló !

Nem értem mi a probléma .
Szent Istvánnak volt MTA - ja NEM akkor minek ?
Matematikával lehet rénszarvasra vadászni NEM akkor minek?
Az MTA csökkenti a rezsit NEM akkor minek ?
A kupak , huti-tuszi ügyet megoldja NEM akkor minek ?
Tud helikopterezni NEM akkor minek ?
Tovább is van mondjam még ? :)
Válasz erre 

Orbán veje 2018.07.08. 22:46:17

@ember100:

Jól mondod haver. Hány akadémikus ad munkát a népnek? Egy sem. És például lölö vagy a gavancsi? Na ugye ugye! De a libsiknek ezt hiába magyarázod mert úgy sem értik az ő eszükkel.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.08. 22:56:22

@ember100:
Igaz! :o)))))
Válasz erre 

ember100 2018.07.08. 22:57:36

@Orbán veje:
Helló !

Ööööö izé ÉRTED a szarkazmust , iróniát ?????
Válasz erre 

Bambano 2018.07.08. 23:25:13

@ember100: a kormány csökkenti a rezsit? nem. akkor minek :P :P :P
Válasz erre 

Jakab.gipsz 2018.07.09. 00:07:13

@Bambano: Egy új dolog attól új, ahogyan Te gondolkodsz, el sem tudod képzelni.

Tehát ha nem érted amit leírtam, ez nem baj és nem meglepetés.

Nyugi, vannak olyanok akik értik. az új dolog fogalmát.
Válasz erre 

Bambano 2018.07.09. 00:27:34

@Jakab.gipsz: attól, hogy valami új és/vagy a nertársak erőltetik, még se igaz, se jó nem lesz. ráadásul amit viktor csinál, az nem is új, lásd: kádár rendszer.
ne aggódj, én pontosan értem azt is, amit írsz, azt is, ami történik. és látom, hogy ez nem jó. ha lenne egy időgépem és idehoznám a 89-es viktort a mostani elé, elég csúnya jelzőket használna.
Válasz erre 

Bambano 2018.07.09. 00:31:10

egyébként is a kórházban Viktor volt a soros... :P
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 00:35:32

@tudorka57: A kutatók (pl. jómagam) szemszögéből egészen máshogy fest a dolog. A világ érdekes pártállástól függetlenül, és nagyon komoly munkát fektetünk a megismerésébe. Egy adott szűkebb témában néhány százan vagy ezren dolgozunk a világon, ezért szükségszerűen egymás munkáit bíráljuk. De ettől még pontosan tudjuk, ki alkotott jelentőset és ki nem. A kiemelt támogatásokat nehéz elnyerni, és egy elsőrangú folyóiratban nehéz publikálni. Nagyon komoly a verseny, sokan akik belekezdenek a kutatói pályába, otthagyják, és menekülnek egy multicéghez a nyugodtabb életért. Én egy cikkemen néha éveket dolgozom, és kb. a 400. (négyszázadik) változatot küldöm be az újságba. Aztán azt újabb 1-2 évig bírálják, aminek alapján javítanom kell rajta. És izgulhatok utána, hogy a lektor (aki esetleg pár hete a vendégem volt) el fogja-e fogadni. És viszont. Nem pofára ismerjük el egymást, hanem kőkemény kritériumok alapján. Kevés tisztább világ van, mint az alapkutatás világa. Pont azért, mert a motiváció nem az anyagi jólét, hatalom, stb., hanem az igazság szeretete és vágya: egy olyasfajta idealizmus, ami a legtöbb ember számára teljesen érthetetlen és megfoghatatlan. A legtöbb MTA-s kutató ilyen. Tudom, mert köztük élek.
Válasz erre 

Bambano 2018.07.09. 00:45:29

@Bourbaki: mondjuk az is igaz, hogy a menő folyóiratoknál kialakult monopolista visszaélések miatt régen szét kellene már rúgni pár segget arrafelé...
de ettől még az, amit most az mta-val csinálnak, mocsokság.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 00:59:44

@Bambano: A publikálásnak vannak nehézségei, de az főként az impakt faktor fétisből ered, aminek fő motorja éppen a management típusú kutatói szemlélet, ami pedig a politikai döntéshozók elképzeléseinek próbál megfelelni. Vicces, ahogy az ERC pályázatok a high risk high gain elvet vallják, ami alapvetően a közgazdaság (pénzvilág, tőzsdei befektetések stb.) elve, és ráadásul nem is igaz. Néhány évtizede sokkal inkább tematika és tradíció alapján küldött be egy kutató egy cikket egy adott újságba, most pedig mérlegeli az impakt faktor alapján, hogy az ő cikke megüti-e az adott újság színvonalát. Esetleg a kívülállóknak hangsúlyoznám: a tudományos folyóiratok 99%-a külföldi, semmi köze az MTA-hoz. Egyébként amit az MTA-val csinálnak az alapvetően nem mocsokság, hanem hülyeség és bűn.
Válasz erre 

MACISAJT 2018.07.09. 05:18:25

@Androsz: " Az Akadémia problémájáról én azt olvasom, hogy vége a tudomány szabadságának stb. Valójában mi is a probléma, leírná valaki egy mondatban? Én annyit látok, hogy a tudósok civakodni kezdtek azon, hogy hová menjen több pénz. "

Nem egészen. Valójában kutatásokra az akadémia irdatlan mennyiségű közpénzt kapott. Hogy mennyit, az elmúlt három évben több mint 4 ezer projekt összesen 640 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert a hazai és uniós finanszírozású innovációs tendereken. Ami valljuk be, sok. És hogy milyen "eredményekkel", lásd az EU-s kimutatásról szóló cikket(linkeltem).
Az ettásak egy része kiválóan elkutatgatott (kedvencem a gender- valamint a buzi, speciálisan a cigányok buzulásáról szóló kutatások), oszt jól elosztották maguk között a dohányt. Na , ennek úgy tűnik most vége, az állam- teljes joggal- egy minisztérium illetve annak vezetőjével, aki maga is akadémikus, ránézne a k. ettársak körmére és megkövetelne valamilyen hasznos, érdemi tevékenységet is, nemcsak belterjes lufi hámozásokat. Mert kutatni azt bármit lehet- no de ha az adófizetők száz - és ezermilliárdjaiért hadd legyen már már némi elvárható teljesítmény is.
Ettől az ötlettől természetesen kitört a gágogás a libaúsztatóban. Mert naná hogy az előző rendszer kényelmesebb volt-nekik- Pálinkás &Co úgy szórta a ballib holdudvarnak a közpénzt mintha nem lenne holnap.
Sivalkodnak egy darabig, fenyegetőznek, zsarolnak, oszt nagyot koppannak és elhallgatnak.
Válasz erre 

MACISAJT 2018.07.09. 05:37:07

Kutatások, avagy mire és kinek mennek el az adófizetők százmilliárdjai:
www.figyelo.hu/szoveg/v/bevandorlas-homoszexualisok-jogai-es-gendertudomany--ezek-foglalkoztatjak-leginkabb-az-mta-munkatarsait--/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201807
Válasz erre 

vergyula 2018.07.09. 06:05:28

„Lehet, hogy nem szimpatikus a törzsfőnököd, de mivel nem válhatsz sziúvá, a dakota főnököt kell követned egész életedben.” - Tudtommal a dakoták is sziúk.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 06:30:19

@MACISAJT: Az MTA évente kb. 40 milliárd forintot kap a kormánytól. Ebből fizetik a több ezer kutató fizetését, a nagydoktorok és az akadémikusok tiszteletdíját, az épületek fenntartását (rezsi, állagmegóvás stb.) A 640 milliárd forint, amiről beszélsz nem az MTA-nak ment, hanem legnagyobb részt innovációra, kicsi részben pedig alapkutatásra, amiből egyetemi kutatók (vagy bárhol dolgozó kutatók) is részesültek, nem csak az akadémiai kutatóintézetekben dolgozók. Jó lenne, ha utánanéznél rendesen, amiről beszélsz!
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 06:34:39

@MACISAJT: Folytatom. A Palkovics vezette minisztérium még több pénzt for "szétszórni", hiszen a célja az innováció fellendítése. A jelen vita arról az évi 28 milliárd forintról szól, ami eddig az MTA költségvetésének 70%-át tette ki. A kutatók fizetését, ami sokszorta kisebb, mint a nyugati átlag, miközben a teljesítményük hasonló, mint a nyugati átlag. Te is elolvashatod az MTA éves beszámolóit, megnézheted az EU közelmúltbeli felmérését (az egész EU-ra nézve) hogy hogyan is állunk alapkutatás és innováció terén. Segítek: alapkutatás terén nagyon jól állunk, és ezt a bázist igyekszik most megrendíteni az új törvénytervezet. Egyszerűen hihetetlen milyen zagyvaság van a fejedben.
Válasz erre 

nu pagagyí 2018.07.09. 07:39:39

Minél több embert aláznak meg, annál hamarabb vége lesz a rezsimnek. Úgyhogy annak drukkolok, hogy folytassák csak, ha lehet még nagyobb tempóban. Remélem azok, akiknek volt még valami illúziójuk a rendszer természetét illetően, végre felébrednek. Sajnálom azokat a becsületes embereket, akik azt hitték, hogy tehetnek valamit az országért, ha kitartanak a posztjukon és úgy csinálnak, mintha nem vennék észre a rezsim valódi természetét, a barbárságot, a fosztogatást, az emberek semmibevételét. Rá kell jönniük, hogy egy fasiszta rendszert szolgálnak és ők is a nép ellenségei lesznek attól a pillanattól kezdve, ahonnan már valós cselekvési lehetőség nélkül, díszpintyként használják fel őket, hogy a hátuk mögött hordják szét a rezsim emberei a közvagyont. Aki hivatalt vállal a diktatúrában, az számoljon vele, hogy előbb-utóbb el kell majd számolnia a nép előtt, nemcsak a saját, de az egész rendszer bűneivel.
Válasz erre 

Cycmen 2018.07.09. 07:46:15

@nu pagagyí:
" Minél több embert aláznak meg, annál hamarabb vége lesz a rezsimnek."

Minél több arrogáns nagyképű naplopót tesznek helyre, annál tovább fog regnálni az Orbán kormány! :D
Válasz erre 

Cycmen 2018.07.09. 07:51:16

Mi a gond? A roppant zseniális tudósok a hihetetlenül fontos kutatásaik eredményeit könnyűszerrel el tudják adni, nincs szükségük állami támogatásra!
Válasz erre 

nu pagagyí 2018.07.09. 08:03:30

@MACISAJT: Na hát! Nem is tudtam, hogy ilyen járatos vagy a tudomány kérdéseiben. Nem gondoltál még az Akadémia vezetésére? Szóval, pont azért van az Alkotmányban az a passzus, hogy a tudomány kérdéseiben a tudósok hivatottak véleményt alkotni, hogy az olyan hülyék, mint te ne rúgjanak labdába. Persze a dakota viccek tudományában járatos vezérünk bármit átszabhat és mivel vezérlőelve, hogy minden pénzzel úgy rendelkezzen, mintha a sajátja lenne, természetes, hogy ez a lové is kell neki. Úgy számol, hogy a tudomány gyümölcsei nem azonnal válnak termelőerővé, így senki nem veszi majd észre, hogy ezt a pénzt is meglovasították. Orbán nem egy Széchenyi, nem hisz a tudományban. Az Akadémiának nem sikerült bebizonyítani, hogy Pruck Pál az valójában Dózsa László, ezért mennek a darálóba. Lesz majd jelentkező, aki fényesre nyalja a seggét, ebben nem kételkedek, a rezsim tele van nagyobbnál-nagyobb gondolkodókkal, még Rogán is feltalál szabadidejében.
Válasz erre 

nu pagagyí 2018.07.09. 08:08:26

@Cycmen: Meglehet, de minél tovább regnálna, annál durvább vége lenne. Lesz, aki elárulja a vezért, amikor már fosni kell a következményektől.
Válasz erre 

Cycmen 2018.07.09. 08:10:42

@nu pagagyí: a dakota viccek tudományában járatos vezérünk bármit átszabhat

Azért a dakota vicceken kívül is tudhat valamit ha ennyiszer megválasztották.
Itt egyébként az alibikutatásokra elkúrt pénz megvágásáról van szó, bármennyire is a "tudomány" elleni támadásnak állítják be egyesek.
Válasz erre 

Cycmen 2018.07.09. 08:15:01

@nu pagagyí: Milyen durva végről fantáziálsz? Itt a sorosbanda számára közeleg a durva vég, kicsit elkésve ugyan, de most már mindegy.
Válasz erre 

nu pagagyí 2018.07.09. 08:48:03

Gróf Széchenyi Orbán Viktor úgy döntött, mégsem ajánlja fel birtokai egy évi jövedelmét a magyar nép üdvére és az ország felvirágoztatására, inkább elvenne a közösből, hogy saját birtokait növelhesse.
Válasz erre 

nu pagagyí 2018.07.09. 08:49:07

@Cycmen: Rákosi sem gondolt rá 52-ben, hogy rövidesen menekülnie kell.
Válasz erre 

Bambano 2018.07.09. 09:14:58

@MACISAJT: "Hogy mennyit, az elmúlt három évben több mint 4 ezer projekt összesen 640 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert a hazai és uniós finanszírozású innovációs tendereken.": ha 640 milliárd forintot innovációs tendereken nyerték, azzal az a gond, hogy ott megvizsgálják a témát is, tehát csak úgy kaphattak ennyi pénzt, ha tetszett a téma. ha meg nem tetszik, akkor a magyar tendereken így is alkalma lett volna viktornak beleszólni az elosztásba.
vagyis az fáj neki, hogy az eu-s pénzeket a háta mögött osztották egy olyan szervezetnek, amelyik képes saját véleményt is mondani a ner ellenében?
vagy csak valaki szemet vetett erre a zsetonra és most megszerzik?
ráadásul Pálinkás osztotta a pénz egy részét eddig, aki kőfideszes, tehát minek osztott eddig olyan témákra, ami a fidesznek nem tetszett?

ezekből a kérdésekből is látszik, hogy az érveid nem valósak, teljesen más okok miatt darálják be az akadémiát. például lehet, hogy azért, mert beszóltak a figyelő listázása miatt, vagy a ceu beszántása miatt.
Válasz erre 

f123 2018.07.09. 09:24:46

“MTA Kutatók Éjszakája,
2017. szeptember 29.
Társadalomtudományi Kutatóközpont, Politikatudományi Intézet
Előadások, kérdések és válaszok a PTI-ben folyó kutatásokról:
1. Miért van mindig egy nagy kormánypárt és sok kis ellenzéki párt Magyarországon?
2. Képben voltak- az SZDSZ képvilága 1990 és 2006 között.
3. Politikai vezetés demokráciában.
4. Neoliberális és illiberális? Ideológiai motívumok a befogadás és a kirekesztés mechanizmusai populista közpolitikákban.
5. Politika és higiénia.
Workshop:
Interaktív ismeretterjesztő vetélkedő: merjünk tüntetni!”
Ezek a kutatási témák mind baromi hasznosak az ország szempontjából! Több pénzt kellene adni nekik!
Válasz erre 

tudorka57 2018.07.09. 09:25:42

@Bourbaki: Amit írsz, azzal egyet tudok érteni, akár én is írhattam volna. Azonban az MTA társadalmi szerepvállalása és a pályázati pénzek elosztása és felhasználása terén szerintem van tennivaló.

Kétségtelen, hogy az alapkutatási témákat és az ezekkel kapcsolatos projekteket a tudomány fejlődése és annak logikája szerint kell és szabad kiválasztani, ehhez a kormányzatnak semmi köze, mert nem értenek hozzá. Azonban annyi szerepüknek mégis csak kell legyen, hogy a társadalom teherviselési képességét is figyelembe véve, a kormányzatnak kell megmondania, hogy milyen NAGY területeket (alap-, alkalmazott, ipari, stb. kutatások) mennyi pénzzel tud támogatni. Nincs igaza azoknak, akik a támogatások felhasználásának ellenőrzésében máris a kormányzati rosszindulatú beavatkozást, a tudomány zsebre tételét, a kutatói szabadság lábbal tiprását látják, hiszen lássuk be, ahol nincs szigorú pénzügyi ellenőrzés, ott azonnal bonyodalmak támadnak. Nem hiszem, hogy ne lett volna olyan, amikor a munkatársaid keresztbe kasul megbízták egymást szakértőnek és így konvertálták át a kutatási (pl. OTKA) pénzeket bér jellegű kiadássá.

A tudomány sokrétűsége, tömegével kínálja a tudomány belső fejlődésével kialakult, éppen aktuális alapkutatási témákat. Ezek közül kedvünkre válogathatunk, de nem mindentől függetlenül. Egyetlen ország sem engedheti meg magának, hogy a kutatói mindig a legínycsiklandozóbb (értsd: legtöbb pénzt igénylő, legjobban fizető) témákat válassza, bár ebben a tekintetben sem panaszkodhatunk, hiszen a CERN, DUBNA, HAMBURG, az amerikai nagy gyorsítók már mind rég megnyíltak a magyar kutatók előtt és ha nem is mindig hazai, de nemzetközi együttműködéses, alapítványi, stb, pénzek nagyon gyakran segítenek.

A pénzek nyomon követése az MTA szintjén sincs rendben. Szerintem nem tartható fenn sokáig az az állapot, hogy ébi kb. 100 milliárdnyi pénz fölött egy tudós testület diszponáljon, komolyabb elszámolási kötelezettség nélkül a társadalom felé. Mindenkinek vannak kedvenc történetei ezzel kapcsolatban. Az enyém az, hogy volt amikor egy akadémikus a saját egyéni érdeke mentén sok évig megakadályozta, hogy egy akkoriban még nagyon modern mintakészítési módszer megjelenjen az ország egyik legnagyobb kutatóintézetében.
Jó kompromisszumot kell kötni a kormányzattal. És ha ennek az lenne az ára, hogy a filozófusok ezentúl nem vádaskodnak, pattognak, hanem a politikai hozzászólásaikban is tudósok maradnak, az mindannyiunknak csakis jó lehet.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.09. 09:30:08

@MACISAJT:
"Valójában kutatásokra az akadémia irdatlan mennyiségű közpénzt kapott. Hogy mennyit, az elmúlt három évben több mint 4 ezer projekt összesen 640 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert a hazai és uniós finanszírozású innovációs tendereken"
Erre szeretnék látni egy hivatkozást, mivel az MTA egész évi költségvetése kb. 50-60 milliárd forint!!! És persze, hogy vissza nem térítendő. Az alapkutatás sohasem az.
Hihetetlen, mennyire tudományellenes a magyar társadalom, pedig hogy szeret hencegni a magyar származású Nobel-díjasokkal!
Válasz erre 

Bambano 2018.07.09. 09:36:55

@tudorka57: "Azonban annyi szerepüknek mégis csak kell legyen, hogy a társadalom teherviselési képességét is figyelembe véve, a kormányzatnak kell megmondania, hogy milyen NAGY területeket (alap-, alkalmazott, ipari, stb. kutatások) mennyi pénzzel tud támogatni.": ahhoz, hogy a kormány megmondja, mennyit tud a társadalom az alapkutatásokra szánni, megfelel a költségvetési törvény. az ország éves költségvetésében van egy sor: mta, oda beírják a számot, amit erre megfelelőnek tartanak, oszt jónapot.
ezért nem kell elfoglalni az akadémiát.
"Nincs igaza azoknak, akik a támogatások felhasználásának ellenőrzésében máris a kormányzati rosszindulatú beavatkozást": pont olyan ótvar módon fog ezentúl működni a dolog, mint a közoktatásban a klebersberg nevű agyrém. bedarálták az egyetemeket a kancellárokon keresztül, a közoktatást az intézményfentartó központon keresztül, maradt az mta, most az jön.
és akkor majd jönnek az ilyen elmebajos ötletek, mint az, hogy egyházi kézbe adják a kisgyerekek nevelését.
ez teljesen elmebeteg történet.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 09:41:45

@tudorka57: Mintha Te is kevernéd a szezont a fazonnal. A kutatóintézei hálózat (fizetések és rezsi) szánt pénz jobb helyen lenne az MTA-nál. A pénzügyi ellenőrzés itt tiszta sor: van x kutató y épület, erre ennyi pénz elment. Nagyjából egy szorzás és egy összeadásművelet elvégzéséről van szó. A pályázati pénzek más tészta, bár kérdés, hogy a kormány mennyivel tudná jobban az MTA-nál, hogy mely alapkutatásokat érdemes jobban támogatni. A pályázati pénzeket az NKFIH az elmúlt években szinte azonos rendszerben bírálta el, ahogyan az OTKA és ahogy - gyanítom - az új Minisztérium is fogja. Fontos lenne persze, hogy a bírálat minél inkább független legyen, pl. külföldiekből álljon. Általában a nehézség az, hogy a külföldiek nehezebben vállalják el a bírálatot, mint a hazaiak, mert nem lehet rá kötelezni őket. A hazai bírálóknál eddig is figyelembe vették az összeférhetetlenséget, pl. egy osztály vagy tanszék tagja nem bírálhatta ugyanazon osztály vagy tanszék másik tagját. Ironikus módon éppen az MTA pályázatainál (pl. Lendület vagy Prémium Posztdoktori) jelent meg a külföldi bírálók érdemi bevonása. Egyébként mind az OTKA/NKFIH, mind az MTA pályázatainál pontosan el kell számolni a pénzekkel. Az NKFIH mintaszerűen odafigyel arra, hogy mondjuk egy internet előfizetés egy hónappal se haladja meg az adott pályázat időtartamát, egy külföldi kollega meghívásához pedig a szaktárgyi Kollégium előzetes beleegyezése szükséges.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 09:50:43

@Cycmen: Az alapkutatási eredményeket nem lehet eladni, mert nem arról szól. Továbbá az egész sorosozás a témával kapcsolatban nevetséges. Sorosnak annyi a kapcsolata a tudománnyal, hogy sok pénzt adott rá (amiért kitüntetést érdemel). Menj el mondjuk egy természettudományos kutatóintézetbe, és kérdezd meg ott, hogy mi közük van a Soros Györgyhöz. Meg fogsz lepődni a kapott válaszokon. Segítek: az atommagot baromira nem érdekli a migránstéma.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 10:02:00

Mindenki olvassa el Lovász László friss írását: mta.hu/tudomany_hirei/alapkutatasi-kiskate-108879
Válasz erre 

tudorka57 2018.07.09. 10:07:09

@Bourbaki: "A kutatóintézei hálózat (fizetések és rezsi) szánt pénz jobb helyen lenne az MTA-nál. A pénzügyi ellenőrzés itt tiszta sor: van x kutató y épület, erre ennyi pénz elment. Nagyjából egy szorzás és egy összeadásművelet elvégzéséről van szó."

Ez nincs így. Az MTA folyamatosan játszik a létszámokkal. Pl. ha neki úgy tetszik, kutatói státuszban tart valakit az egyik intézetében, de a munkavégzés, a valódi munka az MTA központi adminisztrációjában történik. Régi trükk...

"A pályázati pénzek más tészta, bár kérdés, hogy a kormány mennyivel tudná jobban az MTA-nál, hogy mely alapkutatásokat érdemes jobban támogatni." Ez akár így is lehetne, ha feltételezzük, hogy mindenki lelkiismeretesen teszi a dolgát. Ám éppen ilyen esetekre vonatkozott az előző hozzászólásomban levő példa, amikor egy nagyon ismert és kiváló akadémikus évekig sikeresen megakadályozta egy nagyon aktuális téma elindítását, mert ha a szükséges modern berendezés beszerzésre került volna, akkor Ő elesett volna évente több hónap amerikai meghívástól.

A pályázati bírálatokról:

Hiába hozták létre még az OTKA idejében a bíráló testületet, benne külföldi szaktekintélyekkel, mert egy-egy kutatási témán, területen belül személyesen és jól ismerik egymást a kutatók.

Mondok egy példát. Egy bizonyos kutatási témában, szerte a világon kb. 500 ember dolgozik, ami elég nagy szám. A nemzetközi konferenciák is nagyon népesek. Aki eltölt néhány évet ebben a körben, akkor pillanatokon belül megismeri személyesen is azt a 40-50 embert, aki egyáltalán bírálóként szóba jöhet mint olyan szakértő, akire rá lehet bízni ilyen pályázati szakmai és pénzügyi döntéseket.

Amennyiben Európára leszűkítjük a kört, akkor kb. 10-15 ember marad, akik közül már mindegyiket vendégül is látta minden csoport különféle szakmai események kapcsán, sőt vacsorázgattak, sörözgettek, borozgattak, várost is néztek itt, vagy ott.

Elképzelheti, hogy az ilyen belterjes világban mennyire lehetnek függetlenek a döntések, hiszen gyakran együttműködésben dolgoznak a kollégák bizonyos mértékig. Természetesen a bírálók személye nem ismert a pályázók előtt, de ez is mindig kiderül, ha éppen valami gond van a pályázattal és így mód nyílhat a problémák elsimítására. Vagy éppen az ellenkezője történik, a pályázók ellenlábasai keresik meg a bírálókat és kötnek egy háttér megegyezést. Mindkettőre ismerek példákat.

Akár tetszik, akár nem, a kölcsönös meghívások, a konferencián való részvétellel kapcsolatos támogatások, a "meghívott előadások, előadók" kijelölése, a különféle bizottságokba történő meghívások és egyéb előnyök rendszere éppen olyan korrupttá tesz sok kutatót, mint azt a gazdaság szereplőinél tapasztaljuk.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.09. 10:14:36

@Bourbaki:
"kérdés, hogy a kormány mennyivel tudná jobban az MTA-nál, hogy mely alapkutatásokat érdemes jobban támogatni. "
Szerintem ez a kulcskérdés. Pontosan tudják, mely alapkutatásokat NEM akarják támogatni, és erre megy ki a játék. Ez az egész szvsz a bölcsészek ellen irányul.

@tudorka57:
"Az MTA folyamatosan játszik a létszámokkal."
Ez nem igazán oszt vagy szoroz a kormány szemében.

"Hiába hozták létre még az OTKA idejében a bíráló testületet, benne külföldi szaktekintélyekkel, mert egy-egy kutatási témán, területen belül személyesen és jól ismerik egymást a kutatók."
Ez már csak így megy mindenhol. Főleg az olyan területeken, amelyekhez kevesen értenek a világon. Ennél jobb rendszer akkor sincs, ha belterjes a szakma.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.09. 10:21:31

@Bourbaki:
Köszi a cikket! Nekem sok újat nem mondott, de tetszett a bevezető idézet, amit Lovász László a tudományos kutatás hasznáról írott magyarázatához felhasznált:
"A töknek csak a termése hasznos, irtsuk tehát
szorgalmasan gyökerét, szárát, levelét!
(Péter Rózsa)"
Magyarországon sajnos sokan nem értik, miért van a töknek szüksége gyökérre, szárra, levélre. :o(
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 10:24:14

@tudorka57: A világon mindenhol az adott szakterület képviselői egymás pályázatait bírálják. Ez így van az amerikai NSF vagy NIH pályázatoknál, az európai ERC pályázatoknál stb. Ugyanez megy a publikációk lektorálásánál, a díjak odaítélésénél. Nem megy másként, és ezt nem lehet politikailag felülbírálni. Ettől még a tudomány működik, egy Nobel-díj érték továbbra is, amiben a kívülálló is megbízhat. A tudomány - főleg az alapkutatásoknál - egy bizalmi rendszer. Mindenesetre a jelen vita szempontjából a lényeg ez: hiba az MTA kezéből kivenni a saját hálózatának működési költségét. Ettől a pénzek átláthatósága nem fog javulni, cserébe viszont az alapkutatás sokkal rosszabb helyzetbe kerül hazánkban. A kormány a jelek szerint semmilyen párbeszédre nem hajlandó, ehelyett felülről diktál és kapkod. Ez lenne a demokrácia? Igen, megválasztották őket. De ettől még nem lesz igazuk. Nincs stabilitás és bizalom az országban (az államban, a törvényben, a vezetésben), és erről nem Soros György, nem is a migránsok, hanem ők tehetnek. A nemzeti konzultációs kérdésükre (az összesre) ez a válasz. Egy normális országban százévente nyúlnak az alkotmányhoz, nem évente.
Válasz erre 

Bambano 2018.07.09. 10:32:03

@tudorka57: merugye a többi eu-s pályázatnál nincs ám korrupció, egy fillér se...
csak az olaf élére nem tudtak még nerzsoldost kinevezni.
Válasz erre 

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2018.07.09. 11:29:51

@Bourbaki: "A világon mindenhol az adott szakterület képviselői egymás pályázatait bírálják."

Ez így van. Sajnos ez rengeteg visszásságot szül, de jobbat még em találtak ki ennél. Ha neutrálisak lennének a bírálók, nem nagyon értenének hozzá, csak rosszabb lenne.
Válasz erre 

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2018.07.09. 11:37:38

@ninimimi: Igen, szerintem is túlságosan csöndben volt eddig az Akadémia. Ha azt hitték, ezzel kimaradnak a szórásból, hát tévedtek. Bár lehet, hogy kimaradtak volna, de elég volt egy bátortalan kiállás a CEU mellett, hogy felhívják magukra a figyelmet.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.09. 11:58:55

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
"volt egy bátortalan kiállás a CEU mellett, hogy felhívják magukra a figyelmet."
Tévedsz!
Kiálltak a pedagógusok mellett és előterjesztettek egy kidolgozott új oktatási tervet.
Kiálltak az egyetemek szuverenitása mellett.
HATÁROZOTTAN kiálltak a CEU mellet.
Elítélték és visszautasították a Figyelő listázását.
Több akadémikus is már hosszú évek óta bírálja publicisztikáiban a kormány intézkedéseit (már a szocik alatt is!).
Mégis mit kellett volna még tennie egy szakmai grémiumnak?????????????
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.09. 13:07:08

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
Eszméletlen, hogy itt mindenkinek milyen határozottan megvan a véleménye arról, hogy az MTA mennyire megérdemelte, hogy rá is rászálljon a Fidesz - tisztelet a kivételnek, akik általában értik is, hogy miről van szó. A kárörvendés olyan fokát látom, amit még nem tapasztaltam se az oktatással, se az egészségüggyel, se más kárvallottal szemben sem. Pedig a pedagógusok sem álltak ki különösképpen a tűzoltók mellett, és az orvosok sem a devizahitelesek mellett.
Ráadásul úgy kárörvendenek, mintha a tudományos élet leépítése CSAK az akadémikusok és a kutatók gondja lenne, nem pedig a modernizációt, az egész ország előremenetelét fenyegetné. Olyan értelmiségi- és tudományellenes hangulatot volt képes teremteni Orbán, hogy csak lesek! És ennek még olyanok is áldozatául esnek, akik amúgy egész értelmes emberek. Tényleg reménytelenné kezd válni ez az ország. :o(
Válasz erre 

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2018.07.09. 13:48:36

@Attilajukkaja: Én csak megállapítottam. Remélem hangzott kárörvendőnek.

A pénznek csak kis része esIk az akadémikusokra, a lényeg az akadémiai kutatóintézetek fenntartása. Vannak állandó költségek, mint az épületek karbantartása, víz, villany, takarítás, stb, és vannak pályázati pénzek.

Ha leépítik vagy ellehetetlenítik a kutatóintézeteket, külföldre üldözik a tehetségesebb kutatókat, az baj. De az, hogy az általános iskolai és gimnáziumi oktatás szar, szegregált, poroszos, az TRAGÉDIA.
Válasz erre 

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2018.07.09. 13:52:12

@Attilajukkaja: "Mégis mit kellett volna még tennie egy szakmai grémiumnak?"

Latba vetni MINDEN befolyását. Azt.

Az írástudók felelőssége.
Válasz erre 

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2018.07.09. 13:52:49

@Attilajukkaja: Remélem NEM hangzott kárörvendőnek.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.09. 14:07:59

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
"Remélem NEM hangzott kárörvendőnek."
Te nem! :o)

"Latba vetni MINDEN befolyását. Azt."
Megpróbálták. Rájuk is szálltak azonnal. Annak idején emlékszel az aljas filozófus perekre? Vagy a Történelmi (?) Bizottságra, akik nem hagytak jóvá néhány névváltoztatást. Azonnal be is szüntette őket Orbán. Azokat az akadémikusokat pedig egyszerűen lehazaárulózták, akik nem értettek egyet a NER-rel, vagy rájuk küldték a NAV-ot és a Budait, hogy kirángassa a szekrényből a nemlétező csontvázakat. Ezek a kutatók évekig nem pályázhattak itthon semmire, mert vizsgálat alatt álltak, amelyek nem hoztak ki semmit. De aki nem olvasta időközben Csányi Vilmos (etológus), Ferge Zsuzsa (szociológus), Heller Ágnes és Radnóti Sándor (filozófusok), Lengyel László (közgazdász, politológus) és sok más akadémikus publicisztikáját, az nekem ne mondja, hogy a kutatók CSAK hallgattak és sunnyogtag évekig, mert annyira féltették a bőrüket.
Válasz erre 

Bourbaki 2018.07.09. 14:14:16

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Jegyezzük meg, hogy egy kiemelt pályázatnál (folyóiratnál, díjnál stb.) több egymástól független bíráló van, pont azért, hogy kiegyensúlyozottabb vélemény szülesség. Pl. egy ERC pályázatnál 8-10 részletes véleményt is bekérnek, majd azok alapján egy 15-20 tagú zsüri dönt.
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.09. 14:17:29

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
"Ha leépítik vagy ellehetetlenítik a kutatóintézeteket, külföldre üldözik a tehetségesebb kutatókat, az baj. De az, hogy az általános iskolai és gimnáziumi oktatás szar, szegregált, poroszos, az TRAGÉDIA."
Szerintem az is tragédia, ha a felsőoktatást is leépítik, amiben nagyon sok MTA kutató is részt vesz (egyetemi, de főleg a PhD oktatásban). Az általános iskola nagyon fontos, de ha a jó képességű diákok nem tudnak továbblépni Magyarországon, akkor megette a fene a kreatív, modern gondolkodású fiatalok itthon tartását. Pont abban a korban mennek el, amikor már igazán produktívvá válnának. Vagyis egyetértek abban, hogy megnövekszik a tehetséges fiataljaink elvándorlása. És akkor már nem csak villanyszerelőkből, pincérekből és orvosokból lesz hiány, hanem olyan szakemberekből is, akiket az alkalmazott kutatás is jól tudna hasznosítani mondjuk egy itthoni Audi vagy Mercedes gyárban.
Válasz erre 

Alick 2018.07.09. 17:07:43

@Jakab.gipsz: Bezzeg arra a volt oktatási miniszterre, aki szerint a balneológia bálnatenyésztés, még a latrinatisztítást se bíznám. :)
Válasz erre 

Attilajukkaja 2018.07.10. 14:29:45

"A miniszter úr [Palkovics akadémikus, sic] nem alapkutató. Azt csak az ismeri igazán, aki azzal kel és azzal fekszik. Kívülről sokan csak azt látják, hogy megy bele a pénz, időnként kijön valami eredmény, máskor meg nem, ezért a hozzá nem értőkben rendszeresen felmerül, hogy nem lehetne-e ezt valahogy jobban gatyába rázni. Én úgy látom, Palkovics miniszter úr szándéka mögött ilyen regulázási szándék van, hogy tegyük ezt kiszámíthatóvá. Azonban a dolog természete olyan, hogy ez hiú ábránd. Az alapkutatás és az alkalmazott kutatás másfajta beállítódást és tehetséget igényel. Az zsákutca, hogy kiváló alapkutatókból az innováció nevében rossz alkalmazott kutatókat csinálunk, ez csődhelyzetet generál. És mit érünk azzal, ha csinálunk egy madáchi falansztert, ahol Michelangelónak széklábakat kell faragnia? Hasznos dolog a székláb, de biztos akkor használjuk ki jól a tehetséget, ha Michelangelóval széklábakat faragtatunk?"
Részlet a Szathmáry Eörssel, nemzetközi hírű evolúcióbiológussal készített interjúból.
index.hu/tudomany/2018/07/10/szathmary_eors_interju_mta_elleni_tamadas/
Válasz erre 

akakukk 2018.07.10. 15:42:51

@Jakab.gipsz: En azert nagyobb celt tuznek magam ele, mint egy 92 eves, toloszekben ulo oregemberrel valo hadakozast.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Hirdetés

Tipp-Adás a nyerő podcast!

bloghu_premium_selection_badge.png

 

szeka_logo_01-01.PNG

Ha támogatna...

Amennyiben nem tud leszokni a SZEKA Blogról, támogassa adományával!

 

Szegedi Kattintós

Szegedi és közéleti témájú blogbejegyzések gyűjteménye.

Ahol szeretnek bennünket

726e6b42-b0a7-4224-9b66-7b6bb0a61336.jpg

 

A hírek forrása

hirlogo.jpg

Top 5

  1. Itt van Simicska lopós plakátjainak 14 újabb változata
  2. Öt időzített bomba, melyek mindegyike szétvetheti a Fideszt
  3. A szakadék széléről rántotta vissza Orbánt saját frakciója
  4. Öt fideszes trükk, melyeket rendesen benyeltünk
  5. Hagyjuk, hogy Gajus Scheltema nevessen a végén!

Keresés

Reklám

Élő, online nyelvórák

Pánikkapcsoló
switch-on.png switch-on.png

süti beállítások módosítása
Dashboard