Egy duguláselhárítással foglalkozó cégnek akkor megy jól a bolt, ha sok az eldugult lefolyó, WC és vízvezeték. Ha azonban csak kisebb üzemzavarok lépnek fel a háztartásokban, melyeket a tulajdonosok is el tudnak hárítani, akkor a tisztító cég szlogenjei üresen csengenek. Erre jött rá a szegedi Fidesz is, mert a politikai kampány egészen új irányait nyitotta meg a baloldali fellegvárnak számító alföldi városban.
Fotó: NÉGYmadár
Hagyományos módon nem lehet legyűrni Botka Lászlót. Nem pusztán azért, mert legfőbb kihívója, a fideszes Kothecz János legalább három fejjel alacsonyabb nála, hanem, mert Szeged annak ellenére is fontos beruházások színtere volt az elmúlt négy évben, hogy szocialista polgármester vezette. A politikai demagógiában csúcsokat döntögető fideszes kampány ennek ellenére azt állítja, hogy akkor jön igazán sok fejlesztési pénz a városba, ha az ő embere irányít majd a torony alatt. De nem ez a legnagyobb parasztvakítás, amivel a szegedieket bombázzák a kampányban.
- A Fidesz kampánykiadványában olyan beruházásokat ígér a város lakóinak, melyek már Botka idején elindultak, így mindenképpen megvalósulnak, akár marad a régi polgármester, akár nem. Ilyenek például a lakótelepek rehabilitációi, az ELI Tudásváros építése, a Tisza városi szakaszának felújítása, illetve parkosítása, a városi intézmények energetikai korszerűsítése, a kerékpáros közlekedés körülményeinek javítása. Kothencz János, a kormánypárt jelöltje ezzel ígér is meg nem is, de semmiképpen nem kockáztatja annak a lehetőségét, hogy később számon lehessen kérni rajta dolgokat.
- A kormánypártok jelöltje úgy kampányol, mintha személyesen ő intézte volna el, hogy Gérard Depardieu orosz állampolgárságú francia színész és borbarát fellépett a Szegedi Szabadtéri Játékokon Kodály Zoltán: Háry János című daljátékában. Úgy szorongatja a világsztár markát a kampánykiadványban közreadott fotón, mintha régi ivócimborák lennének, és a színész épp gratulálna választási győzelméhez. Kár, hogy Depardieu-t nem tájékoztatták arról, hogy a voksolás csak hónapok múlva lesz esedékes, a fotó ugyanis augusztus elején készült. A háttérben feltűnik Kiss-Rigó László szeged-csanádi megyés püspök is, aki Kothencz mentoraként ismert, hiszen ő ajánlotta a fiatalembert Gyimesi László helyett polgármester-jelöltnek, noha a helyi Fidesz utóbbi politikust indította volna Botka ellen, ám ezt a döntést a párt országos választmánya felülbírálta.
- Kothencz János valószínűleg a krumpliosztás apostolaként vonul be a kampánystratégiák kézikönyvébe. Kétségtelen, hogy a baloldal, és különösen a polgármester elsősorban a szegényebb lakótelepi választópolgárok körében népszerű, de azt a látszatot kelteni, hogy ha leváltják Botkát, akkor lesz ingyen krumpli és lágy kenyér öt éven keresztül, a panellakók lenézésével egyenértékű. Azt pedig valóban nehéz elhinni, hogy az a Kothencz János, aki maga is egy panellakásban húzza meg magát, amikor éppen nem ingázik a kampányhelyszínek között több raklap krumplit, vöröshagymát és csokinyuszit tud előteremteni a semmiből. Valójában hatalmas kampánybüdzsével dolgozik a Fidesz jelöltje, aki úgy hirdeti magát, mint egy polgár a sok szegedi közül.
- A Fidesz polgármester-jelöltje előszeretettel aposztrofálja magát civilként. Tény ugyanakkor, hogy már 2010-ben is a kormánypárt színeiben indult a helyhatósági választáson, ám akkor egyéniben elbukott, így nem szerzett mandátumot a közgyűlésben. Kétségtelen, hogy létrehozta a L.É.T. Egyesület (Lakótelepi Emberek Érdekvédelmi Társulása) nevű szervezetet, ám mellette nem civilek, hanem Kiss-Rigó püspök, Balog Zoltán, Varga Mihály miniszterek, valamint maga Orbán Viktor miniszterelnök kampányolt. Az sem mellékes körülmény, hogy a Bartha László vezette utolsó fideszes városvezetés számára már referensként dolgozott Kothencz 1998 és 2002 között.
- És végül a legnagyobb átverés: A Szegedma.hu jobboldali kötődésű hírportál már két közvélemény-kutatást hozott nyilvánosságra, melyekben szoros versenyt mutatnak ki Botka és Kothecz között, igaz egyelőre ez előbbi javára. Mivel más erőfelmérőt eddig nem publikált senki, az országos média is ezt veszik alapul, ám elkerüli a figyelmüket az a tény, hogy a felméréseket a Leonardo Kft. végezte a Tisza Lajos Közéleti Egyesület felkérésére. Előbbi a Szegedma kiadója, melynek tulajdonosa az az Oláh János, aki a Fidesz polgármester-jelöltje volt 2006-ban, míg utóbbi elnöke Németh Ferenc, aki maga is a Fidesz képviselő-jelöltje. Mind a Szegedma, mind a Tisza Lajos Közéleti Egyesület gőzerővel tolja Kothecz kampányát, így nyilván az egymás között lepacsizott nem túl reprezentatív közvélemény-kutatás is a stratégia része.
Persze október 12-én kiderül, ezekkel a módszerekkel lehet-e győzni Szegeden, vagy Botka László legyűri sorozatban negyedik jobboldali ellenfelét is. Mindenesetre a tét óriási mindkét fél számára, hiszen az ország harmadik legnagyobb lélekszámú városáról van szó, így a kormány szeretné visszahódítani az ellenzék egyik legerősebb végvárát. Botkáék módszere kevésbé unortodox, költséghatékony és szinte láthatatlan. Az ő jelöltjeiknek alig van plakátjuk, ellenben minden körzetükben lévő házba becsöngetnek és személyesen igyekeznek meggyőzni a választópolgárokat arról, hogy érdemes rájuk szavazni. Kérdés, hogy melyik stratégiát részesítik előnyben azok a szegediek, akik a bőrükön érzik, hogy a városukban zajló kampánynak jóval nagyobb a tétje, minthogy ki ül a polgármesteri székbe október 12-e után.
Frédi és Béni