Járj biciklivel, akkor piálhatsz is, és nem kell azon agyalnod, melyik útszakasz fizetős, és melyiken hasíthatsz anélkül, hogy megbüntetnének. Körülbelül így foglalható össze a kormány üzenete, melyet az új fizetős szakaszok rapid bevezetésével juttatott el az autósokhoz. Vendégszerzőnk, Szbh (Szögedi betyár a hegyekből) bosszankodásából az is kiderül, hogy a káosz is olyan, mint a hülyeség: gyakorlatilag határtalan.
Fotó: Szincsok György
A Fidesz ötletelős politikájának esszenciája az elkerülő útszakaszok fizetőssé tétele. Az elképzelés a semmiből kúszott elő, amikor a költségvetés tervezetének benyújtása után kiderült, hogy még valahonnan elő kell kaparni néhány milliárdot. Egy ilyen döntés meghozatala előtt minimum a szakmai szervezetekkel kéne konzultálni, hatástanulmányokat kéne készíteni, ehhez képest még azt sem lehet pontosan tudni, mely útszakaszokra vonatkozik a fizetőssé tétel. Itt van például Csongrád megye, ahol az autósok egymást kérdezgették a szilveszteri buli utáni másnaposság kábulatában, most akkor merre is lehet menni ingyen, és hol vár rájuk a sarc?
Alaposan bekavar például a szegedi régiónak a gyorsforgalmi utak teljesen fizetőssé tétele, ugyanis eddig ugyanis Szeged környékén ingyenesen lehetett használni az M5-ös autópályát a Szeged-Észak csomóponttól a röszkei határátkelőig. Január elsejétől viszont már a röszkei belépőknek is egyből fizetniük kell, vagyis már a szerb oldalon meg kell venniük az e-matricát. A kiút az ásotthalmi átkelő lehet, de attól meg az 55-ös út forgalma növekszik meg még jobban, amivel Mórahalom jár rosszul. No, de a bajok nem állnak meg a megyehatárnál!
Balfék kapitány támad
Alaposan beletrafált a kormány a gyorsforgalmi utak teljes fizetőssé tételével. Az hagyján, hogy Schmitt Pál lehetett a nyelvőr a térképeknél (Százhalombatta helyett Szászhalombatta lett), hogy olyan lehajtókat szerepeltetnek, amelyek nem is léteznek, hogy Ferihegyre is kell matrica, hogy a honvédelmi miniszter nagy pofával utasítja rendre az ellenzéket, hogy márpedig Vas megyében nem lesz fizetős útszakasz, aztán kiderül, hogy mégis. (Kis mellékes: ha Hende Csaba egy kb. húsz kilométeres útról sem tudja, hogy az fizetőssé válik, holott ő is kormánytag, akkor vajon mennyire lehet képben a honvédség dolgait illetően? No comment.) Arról még nem is beszéltünk, hogy mindezt nulla egyeztetéssel sikerült bedobni és megszavazni, a Magyar Közlöny december 30-án este adta ki, hogy akkor január elsejétől fizetni kell, mint a katonatisztnek. (A vezess.hu (http://www.vezess.hu/magazin/megyei-autopalya-matrica-fizetos-utak/57561/) összefoglaló cikke az eddigi anomáliák nagy részéről, a térképek használhatatlanságáról a 444.hu http://444.hu/2014/12/31/a-fizetos-autopalya-szakaszok-terkepeit-hokuszpok-rajzolta-zsirkretaval/ írt egy nagyobb lélegzetű elemzést.)
A megyei matricák bevezetésével a gyorsforgalmi utak olyan szakaszai is fizetőssé váltak, amelyeket eddig ingyenesen lehetett használni, mint például a Szegedet, Kecskemétet elkerülő M5-ös szakaszt, vagy az M8-as és M9-es néven futó Duna-hidakat (http://www.pecsistop.hu/regio/fizetos-lett-a-szekszardi-hid-es-a-kaposvari-elkerulo-is/1287989/). Az elkerülők azt a célt szolgálták, hogy a teherforgalom elkerülje a belső városi utakat (légszennyezettség, forgalom, zajterhelés csökkenése, meg hasonló szoclib dolgok), a két híd a dunai átkelők számát szaporítja, az M9-es pedig a szekszárdi térséget köti össze Bács-Kiskun megyével.
A veszprémi időközi választás miatt nem kell fizetni?
Veszprém megyében egy útszakasz lett fizetőssé, ugyanis Balatonfőkajár mellett 7 kilométernyi autópálya-szakasz ehhez a megyéhez tartozik. Ez a Balatonra tartóknak okoz eggyel több problémát a meglévőkön felül. A térképeken a szomszédos megyékbe haladó szakaszokat sárga színnel jelölték, és a következő jelmagyarázatot fűzték hozzá: "Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok". Hogy akkor most ez mit is jelent pontosan, azon a fél országos sajtó igyekezett fogást találni, az Origo (http://www.origo.hu/gazdasag/20150101-utdij-mar-kaphatoak-a-megyei-matricak.html) vágta át a gordiuszi csomót: meg kell venni a veszprémi matricát is, azaz egy Budapest-Fonyód autópályás kaland megyei matricákkal 20 ezer forintba kerül.
Navracsics Tibor megyéjével kapcsolatban másik érdekesség, hogy a 710-es néven futó út annak ellenére nem lett fizetőssé nyilvánítva, hogy egyszer majd az M8-as autópálya egyik szakasza lesz. Mint ahogy a 8-as főút sincs fizetőssé nyilvánítva, holott ott is vannak autóútként nyilvántartott részek, valamint olyan szakaszok, melyek ugyancsak az egyszer majd a távoli jövőben elkészülő M8-as autópályává nemesülnek. Nem vennénk rá a mérget, hogy nem a veszprémi időközi választás miatt nem lettek egyelőre berajzolva a fizetős tételek közé ezek az utak, mert hogy a Kaposvárt északról elkerülő 61-es főút is fizetőssé vált január elsejétől.
Fotó: Szincsok György
Csongrád megyében borul a bili
De ami az igazi szívást jelenti a megyei matricás rendszerben, az a határátkelők kérdése: Szegednél ugyanis január elsejétől kezdve nem lehet matrica nélkül elhagyni Röszkénél a határt. A kormany.hu-n található Csongrád megyei térkép (PDF - http://www.kormany.hu/download/0/36/30000/Csongrad_megye.pdf) szerint ugyanis a fizetési kötelezettség a határtól kezdődik, márpedig pár éve már az autópályáról lehet Szerbiába átjutni, a régi röszkei átkelő az 5-ös út végén megszűnt. Mivel az ellenőrzési rendszer az idei évtől úgy változott, hogy már a gyorsforgalmi szakaszra fölhajtva szükséges a jogosultság megléte (vagyis már nem játszik az, hogy "jajj, elfelejtettem, de még az első benzinkútnál megveszem, vagy még a mai nap folyamán", mivel az autópályákon található benzinkutat innentől csak elővételes matricákat árulhatnak), így annak, aki belépne Magyarország területére, már rendelkeznie kell valamilyen jogosító eszközzel (éves összes, éves megyei, tíznapos, havi, stb. matrica).
Csakhogy ezt eddig senki nem kommunikálta. Így az előző három napban hazánkba érkező autósok akár büntetésre is számíthatnak. A nemzetiutdij.hu-n (http://www.nemzetiutdij.hu/Dijfizetes/Ertekesitesi-pontok/) felsorolt értékesítési pontoknál kiderül, Szerbiában összesen hét helyen lehet magyar autópálya-matricákat kapni: Belgrádban és Újvidéken egy-egy MOL-kúton, Szabadkán két MOL-kúton, Horgoson is egy MOL-kúton, valamint a határátkelőnél, két helyen.
A másik nagy gubancot a kilépés okozza. Eddig Szegedről Szabadkára a legegyszerűbben Röszkén át vezetett az út, ha az bedugult, akkor Ásotthalom felé volt érdemes menni, bár a királyhalmi/bácsszőlősi átkelő csak reggel hét és este hét közt van nyitva. Végső esetben Tompa is elérhető, mint másik nemzetközi határátkelő. Az 55-ös út azonban éppen felújítás alatt áll, és a 2x1 sávos út így is elég forgalmas, hiszen az egyetlen út, mely a déli határ mentén Szeged-Bátaszék közt bonyolítja a kelet-nyugati forgalmat. Ha az a tömeg, amely eddig Röszkénél hagyta el a határt, áttevődik az ásotthalmi átkelőre, az eléggé megdobja azon a harminc kilométeren a forgalom nagyságát. E szerint a forgatókönyv szerint Mórahalom lenne az igazi vesztes, hiszen még nincs kész az elkerülő a településtől északra, így az 55-ös forgalma rajtuk megy majd keresztül. Mórahalom egyébként fideszes fellegvár a megyében, úgyhogy demokratikusan ütnek mindenkin a kormány illetékesei, ha éppen nincs időközi választás a közelben.
Röviden és tömören: megint sikerült kutyafuttában, megfelelő tanulmányok és előkészítés nélkül beüzemelni egy olyan rendszert, mellyel nagyobb a szívás, mint a haszon. A dunai átkelők esetében konkrétan hídpénzt szed az állam, amit 1946-ban töröltek el az országban. A röszkei határátkelő fizetőssé tételével pedig Mórahalom járhat rosszul, de a szegedieknek is újra kell tanulniuk a járást Szerbia irányába, ha nem akarnak fizetni. Lehetne ezt finomítani, de minek: hozzá nem értő balfékek hoztak megint olyan törvényt, aminek hatásáról a lehető legkevesebb tudnivalójuk sincs.
Szbh