A magyar kormánypárt híres arról, hogy remeterákként beköltözik más pártok üresen hagyott házába. Erről a Jobbik sokat tudna mesélni, főleg azok után, hogy Tállai András államtitkár egy hangfelvételen elismerte: az utóbbi három évben ráfeküdtek a radikális jobboldal menekültpolitikájára, és láss csodát, bejött. A Fidesz azonban nem csak tartalmi kérdésekben merít előszeretettel politikai ellenfeleitől, hanem formaiakban is. A lassan feledésbe merült SZDSZ-től például az egyik legsikeresebb kampányelemet nyúlták le.
Fotómontázs: Szegedi Kattintós- Hírcsárda
Korábban már írtunk arról, hogy a Fidesz néhány éve suttyomban átvette az egykori liberális nagy testvér alapszínét, a tengerkéket. Marketing szakemberek szerint sokkal meggyőzőbb ilyen felületen üzengetni a választóknak, mint a kissé felkavaró narancssárgán, ami a Fidesz eredeti alapszíne. Nem gondoltuk volna még a 2002-es kampányban, hogy ugyanazon a kék alapon szólít fel bennünket a Szabad Demokraták Szövetsége, hogy szabaduljunk meg a narancsuralomtól, mint amilyenen most a Stop Soros kampány fut.
Apropó, Stop Soros! Ez a szlogen és a hozzá társuló tiltó tábla sem most jött le a magyar politikai marketing falvédőjéről. Ez a kampány ugyanis legfontosabb elemeiben hajaz az SZDSZ Lop Stop plakátjának szimbolikájára. A háttér a Fidesz „honosított” tengerkékje, rajta a nagy piros tiltó tábla, amin fehér betűkkel a fő üzenet. Míg 2002-ben azt üzenték a liberálisok ezzel a plakáttal, hogy megálljt kell parancsolni a Fidesz közpénzfaló kormányának, most egy magyar származású amerikai bankár ellen hirdet kíméletlen harcot az a párt, amelyet annak idején (is) kőkemény korrupcióval vádolt az ellenzék.
Fotó: Autoszektor
A közlekedési táblás üzenet persze nem újdonság a politikai marketing világában, de, hogy a leggyűlöltebb ellenfél módszereit vegye át valaki, az szinte példa nélküli. A Fidesz hihetetlen elánnal szántotta be 2006 után egykori szövetségesét (a 90-es évek elején még a Fidesz volt a kisebbik liberális párt), hogy aztán átvegye tőle a használhatónak ítélt formai elemeket. Az SZDSZ hagyományaiból, szellemiségéből ugyanakkor lényegében mindent megtagadott a Fidesz, hiszen már a 2000-es évek óta szitokszóként használja a liberális demokrácia kifejezést, a társadalmi igazságosság elvét pedig már sem a gyakorlatban, sem elméletben nem tartja fontosnak a jelenlegi kormánypárt.
Fotó: Magyar Nemzet
Erős a gyanúnk, hogy az egykori nagy liberális párt emlékét azzal is igyekszik megtaposni a Fidesz, hogy lenyúlja kampányainak formai elemeit. Alig lesz olyan polgár ugyanis szerte e hazában, aki a stop tábla láttán ne Soros Györgyre asszociálna, hanem arra, hogy egykor sikeresen kampányolt egy párt ezzel a szimbólummal a korrupció ellen. Ne feledjük ugyanis, hogy 2002-ben - részben a Lop Stop kampánynak köszönhetően – az esélyesebb jobboldali kormánykoalíciót legyőzte a balliberális ellenzék. Mert, ahogy egy dakota közmondás tartja: „Üstökénél kell megragadni a szerencsét, mert különben messze fut, mint egy rossz gyerek.”