Soha nem látott mélységekbe süllyedt a közszolgálatot még mindig névleg képviselő közmédia a kvótanépszavazás kampányában. Többször megírtuk már, hogy ebben a műfajban is mindig van lejjebb, ám nehéz elképzelni mondjuk az M1 hírcsatornáról, hogy ennél is jobban kerülje a köz szolgálatát. Az MTVA-hoz tartozó médiumok lényegében úgy működnek, mintha fölöttük lenne Rogán Antal propagandaminisztériuma, és onnan csőpostán küldenék az utasításokat a szerkesztőségekbe. De azért biztos lesz ennél is durvább menet is a parlamenti választások hajrájában.
Fotó: youtube.hu
Se szeri se száma azoknak a hajmeresztő híreknek, melyeket a közszolgálatinak nevezett televíziók és rádiók kreáltak a népszavazási kampányában. Mintha versenyt futottak volna azokkal a kormánypárti polgármesterekkel, akik olyan képtelenségekkel riogatták saját településük lakóit, hogy ha nem lesz érvényes a népszavazás, migránsokat telepítenek a falujukba vagy városukba.A magyar közmédia ennek színvonaltalan versenyfutásnak a szellemében etette hülyeségekkel azokat, akik adójából finanszírozzák az intézmény működését.
Nem véletlenül hívja a köznyelv már egy ideje Phenjan 1-nek a közmédia hírcsatornáját, de nyugodtan hívhatnák az M2-őt Peking 2-nek, az M3-at Havanna 3-nak, az M4-et Hanoi 4-nek, a nemrég indult M5-öt pedig Caracas 5-nek. Nem vitatjuk, hogy vannak még a szakmaisághoz görcsösen ragaszkodó munkatársak az említett csatornáknál és hozzájuk szellemiségben és stílusban passzoló rádióknál, ám minden próbálkozást tönkretesznek azok a felső szintű vezetők, akik számára kizárólag a megfelelési kényszer jelent mércét a hétköznapokban.
Ezért is fontos megemlíteni, hogy a korábban ideiglenesen kinevezett vezérigazgató Vaszily Miklóst épp akkor véglegesítette a Médiatanács, amikor kiderült, hogy a közmédia erősen túltolt kampánya ellenére (vagy pont azért) sem sikerült elegendő embert az urnákhoz szólítania a kormánynak a kvótanépszavazáson. Az is a közelmúlt hírei között szerepelt, hogy a kormány pár milliárddal megtoldja a közmédia amúgy is irritálóan magas állami támogatását. Ez is arra utal, hogy értékelik az igyekezetet, ám a hatékonyság elmaradásáért nem hibáztatják a gigacég vezetőjét.
A közmédia finanszírozása tökéletesen leképezi az Orbán-kormány szemléletét a kommunikációról. Pénzt nem kímélve nyomják azt a szakmaiságot már nyomokban sem tartalmazó propagandát, mely minden magára valamit is adó kommunikációs szerint is kontraproduktív. Hihetetlen mennyiségű pénzt égetnek el az MTVA médiakohóiban, és az eredmény az, hogy aki szeretné tudni, milyen országban is él, a korábbi kormánykedvenc, ám a G-nap óta ellenségnek tekintett Hír TV-re, vagy valamelyik ellenzékinek tekintett csatornára kapcsol.
Fotó:24.hu
A valaha komoly tekintéllyel rendelkező közszolgálati csatornák lényegében a kormányzati kommunikáció kihelyezett tagozatai lettek, a szaktárcák sajtósai szerkesztik a reggeli műsorokat (javasoljuk a Jó reggelt, Észak-Korea címet) csak a fizetésüket nem kapják még közvetlenül a műsorkészítők valamelyik minisztériumtól. A kvótanépszavazás egyébként arra is jó volt a közmédiának, hogy újabb forrásokhoz jusson, hiszen egymást érték a kormányzati hirdetések már a foci EB alatt is, majd az olimpiai közvetítések közben csúcsosodott ki a kormánypropaganda hihetetlen nyomulása. Ez az agymosás újabb pluszmilliárdokat jelentett az amúgy is agyonfinanszírozott cégnek.
Fotó: hvg.hu
A közszolgálati médiák mindig is érzékeny pontjai voltak a belpolitikának, ha ugyanis a vezetők úgy érezték, hogy pozíciójuk veszélybe kerül egy kormányváltással, minden gond nélkül átálltak a másik oldalra. Orbán Viktor tudja ezt, ezért fogja vasmarokkal a kormány alá már 2010-ben begyűrt intézményt. Nagy kérdés viszont, hogy a most orrukat befogó munkatársak miként cselekednek, ha megcsapja őket a kormányváltás szele. Ahogy egy dakota mondás fogalmaz: „Ha leveted magad egy szikláról, félúton már hiába gondolod meg magad, szárnyakat már nem tudsz növeszteni, hogy visszarepülj a szikla peremére.”
Az utolsó 100 komment: