"A magyar demokrácia válságban van. Válságban van, mert félelemben él." Nem napjainkban írták le ezt a mondatot, de aktualitása aligha vonható kétségbe. Szociológus szerzőnk írása arra mutat rá, hogy a xenofóbia, a szervilizmus, illetve a politikai haszonszerzés ösztöne milyen szoros kapcsolatban áll egymással Magyarországon már évtizedek óta. Azok a politikai kurzusok, melyek a polgárok megfélemlítésére, illetve bennük megbúvó félelmeik felébresztésére építették hatalmukat egy darabig akár sikeresek is lehetnek, ám hosszútávon kudarcra vannak ítélve. A mai Európában mindenesetre ez a helyzet. Balog Iván írása.

Illusztráció: nol.hu
Bibó István egyik legismertebb tanulmánya, A magyar demokrácia válsága ezekkel a mondatokkal kezdődik: „A magyar demokrácia válságban van. Válságban van, mert félelemben él.” Nagyon különös dolgot állít itt a szerző, de nem az első mondatban. Abban nincs semmi szokatlan: a politikai publicisztikában bevett retorikai fordulat azzal hívni fel a szöveg elején magunkra az olvasók figyelmét, hogy az általunk artikulálni kívánt problémákat krízisként tálaljuk. A meghökkentő és egyúttal sokatmondó momentum a második mondatban található. Azért van válságban, mert félelemben él? Persze, a félelem valóban szörnyű dolog, de miért okoz válságot? Eddig úgy tudtuk, hogy akut krízis akkor van, ha ténylegesen háború, forradalom, ellenforradalom vagy éhínség, tömegkatasztrófa stb. dúl. Ha azonban csak félnek tőle az emberek, hogy lesz, lehet ilyesmi, csak elővételezik, hogy bekövetkezhetnek rossz dolgok, de valójában nem dörögnek a fegyverek, nem hevernek halottak az utcán, az mitől válsághelyzet?
Nos, Bibó gondolkodásának egyik sarkalatos pontjához érkeztünk el. Bibó valóban úgy gondolja, hogy a félelemnél nagyobb rossz nem létezik. Ha egy társadalomban, egy közéletben az emberek félnek, akkor a rettegett dolgoknak nem kell ténylegesen is bekövetkezniük, mert a félelem már maga a katasztrófa-forgatókönyv realizálódását jelenti. A jó politikának ezért egy félelemmentes világ megteremtésére kell törekednie.
De miért ennyire fontos a félelem? Nos, Bibó Az európai társadalomfejlődés értelme című, 1971-es előadása elején leszögezi: az ember az egyetlen lény, aki tudja, hogy meg fog halni. A félelem tehát az emberi feltétel része, és minden félelmek közül a legrosszabb a másik embertől való félelem, vagyis a rettegés attól, hogy én, aki alany vagyok, más, nálam hatalmasabbak kezében puszta tárggyá válhatok, és ezzel elveszítem a puszta emberi méltóságomat is, hiszen ember embernek nem lehet eszköze. De félelmet okoz az is – fejtegeti a szegedi jogi karon tartott Politikatudományi előadásaiban –, hogy az emberek közti hatalmi erőviszonyok állandóan változnak, és ez akkora bizonytalanságot okoz, hogy végül sokan inkább vállalják a tartós, de kiszámítható alávetést, mint az örökös kiszámíthatatlanságot. (Ez a bibói meglátás ma nagyon is aktuális!)
Bibó elsősorban a rendszer- és impériumváltások, forradalmak és ellenforradalmak során fellépő Nagy Félelmek specialistája volt - ebben tanítómestere, Guglielmo Ferrero, a nagy olasz történész hatott rá. De még a Ferrero munkásságával való megismerkedése előtt, 1935-ben írott jogfilozófiai disszertációjában, a Kényszer, jog, szabadságban foglalkozott - a rá, jellemző, empatikus pszichológiai megközelítéssel – a kényszerélménnyel, a kényszerítettség lelkiállapotával, ami igen hasonlít a megfélemlítettséghez.
Foglaljuk össze röviden Bibó művei alapján – vállalva, hogy ez saját interpretáción alapszik -, hogy mi jellemzi a kényszerélményt! Elsősorban az, hogy traumatizál: sérelmet okoz, ha valakire az akarata ellenére erőltetnek valamit. Ezt egyúttal igazságtalannak is érezzük – amit oktrojáltak, az érvénytelen, az „nem ér”! Nyilván félelmet is érzünk, elvégre akit kényszerítenek, az fél. Egy másik kísérő érzés a tehetetlenség, az, hogy zsákutcába kerültünk.

Fotó:pupublog.hu
Ebből következik az is, hogy – és ez az egész bibói megközelítés legfőbb mondandója -, hogy akit kényszerítenek, az áldozatul esik, és ezért elégtételt keres, a kényszer hatására elkövetett cselekedeteiért való felelősséget pedig elutasítja. Hangsúlyozni kell, hogy az áldozat hibáztatásával kapcsolatos problémák ez esetben fel sem vetődhetnek, mert itt valódi áldozatról van szó. A probléma másutt van: a kényszer alatt csinált dolgokért nagyrészt a kényszerítő a felelős, de soha nem száz százalékig, mert a szabad akarattal rendelkező ember maga dönti el, hogy enged a kényszernek! A kényszerélmény a vereség tapasztalata: ekkor éljük meg saját gyengeségünket, azt, hogy a végén beleegyezünk abba, amit nem akartunk, és azonosulunk az agresszorral. Ezért nem lehet tárgyakat vagy állatokat kényszeríteni, csak szuverén erkölcsi lényeket.
Aki ezt az (akár 1-2 százaléknyi) felelősséget is elutasítja, az nem akarja megoldani a problémáját, mondván: azt nem ő okozta, és nem hajlandó rezilienciára (ilyenkor a minket ért bajból megerősödve kerülünk ki), nem akarja felnőtt módon a saját kezébe venni a sorsát. Nem akar, nem mer szabaddá válni, mert beleszeretett az áldozat pozíciójából fakadó pszichológiai előnyökbe és gratifikációkba, abba, hogy neki mindig igaza van, hiszen ővele szemben gyalázatos gaztettet követtek el. Látszólag támadhatatlan érvelés ez – a bökkenő éppen az, hogy túl „csalhatatlan”, kritizálhatatlan és ezért túlságosan zárt, ezért a valóság éppúgy lepereg róla, mint bármilyen ellenérv. Itt ismét és nagyon erősen hangsúlyozni kell: valóban súlyos problémáról van szó, amit nem lehet önsegítő közhelyekkel elintézni, és nem szimulánsokkal vagy tettetett, hanem valódi áldozatokkal van dolgunk, akik igazi együttérzést és kárpótlást érdemelnek. Ezt az okfejtést nem megérteni nehéz – érzelmileg állítja az olvasót nehéz feladat elé. Bibó elfogulatlanságát és bátorságát dicséri, hogy ezt vállalva rámutat: az áldozat-szerep mindenképpen csorbítja az autonómiát, amit az egyén csak maga szerezhet vissza, és ha nem teszi, éppen akkor szenved végleg vereséget a kényszerítővel szemben.
A kudarc esetén a heteronómia kétféleképpen nyilvánulhat meg. Az egyik a kényszerpálya-diskurzus: rengeteg könyv, cikk született és születik az elmúlt évtizedekben, amely azt bizonygatja, hogy a magyar politikai osztálynak nulla mozgástere volt krízishelyzetekben, mert egyáltalán nem volt döntési helyzetben – megfeledkezve arról, hogy a vezető éppen felelős, mert vezető. A másik az agresszió, amelyről adjuk át a szót A békeszerződés és a magyar demokráciát jegyző Bibónak:” az emberek a legszörnyűbb és a leghajmeresztőbb dolgokat nem akkor követik el, amikor természetes állati vadságukat szabadjára engedik. A természetes állati vadság hamar kitombolja magát, a legvadabb vérengzés is fizikai undorban végződik, és az emberben éppúgy vannak szelíd ösztönök, mint vad ösztönök. A legszörnyűbb dolgokat akkor követi el az ember, mikor valami okból veszélyben levőnek és ugyanakkor valami címen erkölcsileg igazoltnak, minden erkölcsi szempont alól felmentettnek vagy pláne mások megbüntetésére jogosultnak és kötelezettnek érzi magát. Ilyenkor képes elvetni minden szégyenkezést, ilyenkor képes fizikai undorát legyőzve is vérengző lenni, és ilyenkor képes engesztelhetetlen lenni ott, ahol a kövek is meglágyulnak, nemhogy az állítólagos állati vadságukat kitomboló emberek.”
(Elhangzott 2015. május 15-én, a SZAB-székházban, A MAGYAR FILOZÓFIAI TÁRSASÁG, AZ SZTE BTK FILOZÓFIA TANSZÉK ÉS AZ MTA SZEGEDI AKADÉMIAI BIZOTTSÁG LÁBJEGYZETEK PLATÓNHOZ című, évente megrendezésre kerülő konferenciasorozatának 14., AZ AGRESSZIÓ című konferenciáján)
Balog Iván